Cusco & Rainbow Mountain & MACHU PICCHU

28 september 2016 - Cusco, Peru

Cusco 27-09-2016

We waren blij dat we eindelijk in Cusco aankwamen, direct met de taxi richting het hostel, spullen in de kamer gelegd en eerst maar eens ontbeten op de lokale markt (we hebben ondertussen geleerd dat dit de goedkopere vaiant is en vaak ook de lekkerste). Na het ontbijt hebben we ons verdiept in de verschillende tours, we willen graag de Rainbow Mountain doen en de Inca Jungle Trek. Rainbow Mountain al voor morgen (dus om 3 uur vannacht gaat de wekker alweer), en de ander voor de dagen daarna. In de middag gerelaxed in het hostel, een vroeg diner, en rond 20.00 al naar bed, morgen wordt een lange dag.

Rainbow Mountain 28-09-2016

Zoals gezegd heel vroeg opgestaan, om 2.50 ging de wekker en rond 3.30 werden we opgehaald. Het was eerst 3 uur rijden, om 7 uur zaten we ergens te ontbijten bij lokale mensen in de bergen. Na het ontbijt nog snel naar het toilet ( een gat in de grond met 4 wanden eromheen), tegen 8 uur zijn we begonnen aan de beklimming van de Rainbow Mountain (500m), wat een klim! Er was ook een mogelijkheid tot het huren van paarden, maar paarden zijn voor mietjes, wij zijn bikkels dus lopen omhoog ;). Maar dit was makkelijker gezegd dan gedaan, Yvonne had best last van de hoogte, we begonnen op 4300 meter en eindigden op 5300 meter. Heel steil was het meeste van de weg niet, maar de ijle lucht maakte het zwaar. Onderweg hebben we nog even getwijfeld om een paard te nemen, maar we zijn toch doorgelopen. Boven aangekomen was het een prachtig uitzicht – wat een beloning! Het was wel erg winderig en koud, dus we hebben snel wat foto’s gemaakt voordat de vingers te koud werden om de camera te bedienen. Waar je ook kijkt is het uitzicht schitterend, aan de ene kant de Rainbow Mountain met al z’n verschillende kleuren, aan de andere kant allemaal besneeuwde bergtoppen. Na tien minuten begonnen aan de afdaling, het leek makkelijk maar was toch verder dan gedacht – 2,5 uur afdalen, nadat we eerst 3,5 omhoog gelopen waren. Tijdens de beklimming hadden we prachtig weer, zonnetje, strak blauwe lucht. Tijdens de afdaling veranderde het weer erg snel, en uiteindelijk hebben we nog een half uur door de hagel gelopen. Beneden aangekomen waren we helemaal kapot, na een welverdiende lunch zijn we weer richting Cusco gereden. Om 18.30 zijn we weer terug in het hostel, daar hebben we onze tas gepakt voor de komende vijf dagen, de Inca Jungle Trek naar Machu Picchu!

Inca Jungle Trek (29-09-2016 – 03-10-2016)

Rond 7.30 staan we zoals afgesproken bij de touroperator, de gids is op tijd en verteld ons dat ie nog even twee andere mensen moet ophalen. En wie kwamen er daar om de hoek lopen? Onze twee Franse vrienden Adryan & Aurelia van de Colca Canyon – super grappig, wat een toeval. Na drie uur komen we aan bij de eerste activiteit, downhill mountainbiken, de bus is gestopt op 4350 meter hoogte in Abra Malaga. Vanuit dit dorpje zullen we in ongeveer twee uur afdalen naar de volgende stop op 1800 meter. Tijdens het fietsen regende het erg veel, waardoor we compleet doorweekt beneden aankwamen, onderweg nog twee keer de ketting van Yvonne haar fiets erop moeten leggen. Maar ondanks alles was het een leuke rit! Daarna doorgereden naar het eerste hostel, waar we eerst geluncht hebben. Na de lunch was het tijd voor rafting, na een korte uitleg en de boot indeling – we waren samen met onze vrienden Adryan & Aurélia, de Nederlandse Suzanne en de Franse Olivier in een boot – was het tijd om de rapids te trotseren.  Na een uurtje en veel golven later zat het er alweer op. Terug naar het hostel voor diner, en daarna snel naar bed, morgen wordt een lange hiking dag.

30-09-2016

Vandaag stond er een lange wandeling op het programma. Van Santa Maria naar Santa Theresa, over een stuk origineel Inca Trail. Bij een kleine jungle community kregen we nog uitleg over allerlei bomen/planten/producten, erg interressant om te weten. Onderweg hebben we veel steile afgronden, stoffige wegen en steile hellingen overwonnen. Na een korte verkoelende pauze voor de voeten, en lekgeprikt door de muggen zijn we weer doorgelopen. Via een oude wankele brug en een kabelbaantje zijn we door een oude spoortunnel aangekomen bij de thermale baden. Heerlijk om na een lange dag een duik te nemen in het warme bad (40C). Daarna nog een klein uurtje naar het hostel doorgelopen. In de avond hadden we na het diner nog een fiesta, in hetzelfde restaurant – gewone lichtbol eruit geschroefd en een discobol erin! Leuke en een te gekke avond gehad met onze Franse vrienden en de gidsen (Rodrigo en Gerson). Veel biertjes = dikke kater!

1-10-2016

Opgestaan met een punthoofd en richting het ontbijt. Na het ontbijt staat er zip-lining op het programma, vijf lijnen, waaraan je in een tuigje van de ene naar de andere kant suist, over een diepe vallei. Het was een mooi gezicht, al konden we door de kater eerst niet zo erg genieten ;). Daarna nog een 30 meter hoge wiebelbrug over een rivier (vooral voor Yvonne heel leuk, want Wouter wiebelde natuurlijk expres extra veel). Na het verlaten van de brug zijn we in het busje gestapt en vervolgen we de reis naar Hydro Electrica, waar we de bus zullen verlaten en verder lopen langs de spoorlijn richting Aguas Calientes – ook wel Machu Picchu Pueblo genoemd. Het was nog 3 uur wandelen langs de spoorlijn, over bielzen en keien, en met een gelukkig al minder wordende kater ;), maar we waren blij dat we er eindelijk waren. Aangekomen in het hostel hebben we eerst een warme douche genomen – de EERSTE in drie dagen!! Daarna nog wat inkopen gedaan voor de volgende dag (want boven bij Machu Picchu is het mega duur). Na het diner nog een rondje gelopen door het toeristendorp en snel naar bed. De wekker staat weer vroeg, het is tijd voor het volgende hoogtepunt. Waar we al drie dagen voor onderweg zijn.

MACHU PICCHU 02-10-2016

Om 4.00 uur vetrokken voor ons volgende hoogtepunt: Machu Picchu!
Om 4.15 uur bij de brug aangekomen (dit is het eerste checkpunt voor tickets en paspoorten), nu is het wachten tot deze om 05.00 uur opengaat. Om 5 uur mogen we dan eindelijk aan de klim beginnen, het is nog een uur lange steile trappen overwinnen voordat we dan eindelijk om 05.50 voor de ingang van Machu Picchu staan. We hebben onze gids snel gevonden, en die verteld ons straks binnen op hem te wachten. Om 6 uur gaan de poorten open en kan iedereen naar binnen – nou ja bijna iedereen, onze Franse vrienden hebben een probleem met hun ticket, wat per ongeluk op de verkeerde datum staat. Ze moesten buiten blijven wachten, en gids Alex hielp helemaal niet, die begon gewoon aan zijn tour (voor 6 van de 20 mensen). De rest van de groep had nog wel gevoel en heeft eerst op Adryan & Aurelia  gewacht. Na een aantal minuten hebben we toch geprobeerd om Alex te zoeken, maar dit was onmogelijk in het mistige en regenachtige Machu Picchu, wat resulteerde in een half uur doelloos rondlopen.  Gelukkig kwamen daar ineens A&A om de hoek, ze mochten dus toch naar binnen. Na tien minuten zagen we ineens Gerson lopen (onze gids van de afgelopen dagen), hij heeft ons een tour door Machu Picchu gegeven. Erg leerzaam en fijn om het verhaal achter de stad te horen. De mist en de regen begonnen inmiddels weg te trekken en de stad werd steeds beter zichtbaar, wat is het toch indrukwekkend! We besluiten om met A&A naar de Sungate te lopen voor een mooi overall view. Na 30 minuten flink klimmen zijn we eindelijk boven – vol in de mist!! L Even wat gegeten en maar weer terug naar beneden, in de hoop dat het zou opklaren. Halverwege de afdaling trekken de wolken weg en hebben we een prachtig uitzicht over de gehele stad! Snel wat foto’s maken voordat het te laat is ;).  Het is inmiddels 11.00 uur en de helft van de groep moest alweer terug richting Hydro Electrica om de bus naar Cusco te halen (wij blijven een nachtje extra in agua calientes, dus kunnen wat langer blijven). We lopen mee naar de uitgang, eten daar nog wat en gaan daarna terug naar binnen – je mag drie keer in- en uitlopen per dag. Wat was het ineens druk, overal selfie sticks en dikke domme toeristen die niet meer verder konden lopen. We zijn naar de urban sector van de stad gelopen, waar de Inca’s woonden en scholen en ziekenhuizen hadden. Daarna weer naar de uitgang, want alles is eenrichtingsverkeer hier, om vervolgens weer naar binnen te gaan. We zijn nu richting de Inca Bridge gelopen, de 3e ingang van Machu Picchu, na de Sungate en de steile beklimming van vanmorgen. Hier waren veel minder toeristen! Teruggekomen in de stad was het al een stuk rustiger, we hebben op 1 van de terrassen van het uitzicht genoten. Daarna de laatste paar foto’s gemaakt, en op naar de uitgang, het is mooi geweest. Bij de uitgang nog wat gegeten en op de anderen van de groep gewacht. Met z’n 5en zijn we teruggelopen naar Agua Calientes, daar nog een afsluitend biertje gedronken en toen zijn de anderen op de trein gestapt. Wij slapen nog een nachtje in het toeristendorp, dus hebben nog even wat gegeten en daarna moe maar voldaan naar bed gegaan. Machu Picchu is prachtig, maar helaas erg toeristisch, waardoor het een beetje charme verliest.

03-10-2016

De laatste dag van de Trek hebben we rustig aan gedaan, ontbeten op de lokale markt en rond 09.30 uur rustig richting Hydro Electric gelopen om de bus naar Cusco te nemen. Het was nog even zoeken naar het juiste busje, maar uiteindelijk 1 km verderop bij een brug (scheen nog een andere bushalte te zijn) vonden we onze bus met de laatste 2 zitplaatsen, na een rit van 6 uur zijn we dan eindelijk terug in Cusco. Gelukkig had het hostel, waar we voor ons Machu Picchu trip verbleven, nog een kamer vrij, waardoor we gelukkig niet verder naar een andere hostel hoefden te zoeken.

04-10-2016 / 05-10-2016

Vandaag is vooral een rustdag. Het lichaam moet even bijkomen van alle inspanningen van de afgelopen 1,5 week. We hebben een beetje geslapen, het reisblog bijgewerkt, alvast de bus geboekt naar de volgende bestemming. En ’s avonds uit eten in een gezellig restaurantje met de mensen van de tour en 1 van de gidsen. Een mooie avond gehad, we hebben we toch een leuke groep!
Nog een extra rustdag, gewoon omdat het kan ;) Een free walking tour gedaan door Cusco, voor het eerst zien we echt iets van de stad, al zijn we er al een week. Maar weer eens lekker geluncht op de lokale markt. En verders weer heerlijk rustig aan gedaan, vanavond gaan we met de nachtbus naar onze volgende bestemming, Lake Titicaca!

Lieve groetjes van ons

Cusco (27. 09. 2016)

Wir waren happy als wir endlich in Cusco ankamen – wie im letzten Eintrag erwähnt, war der Nachtbus von Arequipa nach Cusco nicht echt empfehlenswert! Bei der Ankunft im Busbahnhof Cusco haben wir direkt nen Taxi zum Hostel genommen, da unsere Backpacks abgestellt und sind zum lokalen Markt für ein Frühstück gelaufen (wir haben mittlerweile gelernt, dass der lokale Markt in Südamerika die günstigste und leckerste Essensvariante ist!). Nach dem Frühstück sind wir auf „Shoppingtour“ gegangen für verschiedene Tours die wir von Cusco aus machen wollen. Nach ein bisschen Rumfragen und Preis vergleichen haben wir die Rainbow Mountain Tour für morgen und die Inca Jungle Trek Tour für die Tage danach gebucht. Die Rainbow Mountain Tour beginnt schon heute Nacht um halb 4 Uhr; daher haben wir am Nachmittag nur ein bisschen relaxed, Snacks eingekauft, früh zu Abend gegessen und um 8 Uhr sind wir schon ins Bett, um halb 3 geht der Wecker.

Rainbow Mountain (28. 09. 2016)

Wie gesagt, der Wecker ging schon sehr früh, um 2.50 Uhr, und um 3.30 Uhr wurden wir abgeholt. Erst sind wir 3 Stunden mit dem Minibus gefahren über hubbelige Wege, um 7 Uhr gab es Frühstück bei lokalen Menschen in den Bergen mit unserer ganzen Gruppe (ca. 20 Menschen). Nach dem Frühstück konnten wir noch kurz zur Toilette, naja Toilette, es war ein Loch im Boden mit 4 Holzwänden drum ;-). Um 8 Uhr begann die Wanderung/Bergbesteigung vom Rainbow Mountain (5300m) – was war die doch lang… und lang… und laaaaaang! Es gab auch die Möglichkeit, um Pferde zu mieten, auf denen man hoch reiten konnte, aber Pferde sind für Weicheier, und wir sind ja keine Weicheier ;-). Allerdings ist dies leichter gesagt als getan. Die Höhe macht einem echt zu schaffen, vor allem Yvonne hatte Schwierigkeiten damit. Die Besteigung begann auf 4300m und endete bei 5300m. Super steil war der Weg eigentlich nicht, aber die dünne Luft erschwerte den Aufstieg enorm. Unterwegs haben wir doch noch gezweifelt ob wir ein Pferd nehmen sollen, aber haben uns letztendlich doch dagegen entschieden. Nach 3,5 Stunden sind wir endlich oben angekommen und was hatten wir eine geniale Aussicht, unbeschreiblich schön – eine Belohnung für den schweren Aufstieg! Es war sehr windig und vor allem kalt, also haben wir schnell ganz viele Fotos gemacht, bevor die Finger zu kalt werden, um die Kamera zu bedienen. In welche Richtung man auch schaut, überall hat man eine wunderbare Aussicht – auf der einen Seite erstrahlt der Rainbow Mountain in seine verschiedenen Farben, auf der anderen Seite kann man verschneite Bergspitzen und Gletscher bestaunen. Nach 10 Minuten da oben gewesen zu sein, haben wir mit dem Abstieg begonnen; dieser schien erst einfacher als er letztendlich war – 2,5 lange Stunden nach unten laufen nachdem wir natürlich erst die 3,5 Stunden hoch gekraxelt waren. Während des Aufstiegs hatten wir noch schönes Wetter, blauer Himmel und Sonne. Dies veränderte jedoch schnell beim Abstieg, am Ende mussten wir sogar noch durch dichten Hagel laufen. Endlich wieder beim Bus angekommen, waren wir total kaputt. Nach dem verdienten Mittagessen (wieder bei den lokalen Menschen vom Morgen), sind wir zurück nach Cusco gefahren. Um 18.30 Uhr waren wir im Hostel, wo wir direkt unsere kleinen Rucksäcke für die kommenden 5 Tage Inca Jungle Trek zum Machu Picchu gepackt haben!

Inca Jungle Trek (29. 09. 2016 – 03. 10. 2016)

Rund 7.30 Uhr standen wir wie abgesprochen vor der Tour Agency mit der wir die Machu Picchu Tour gebucht hatten. Unser Guide war pünktlich und sagt zu uns, dass wir noch kurz einen Moment hier warten sollen, da er noch 2 Menschen vom Plaza abholen muss. Und wer kommt da nach kurzer Wartezeit um die Ecke? Unsere 2 französischen Freunde Adryan und Aurélia, die wir auf unserer Colca Canyon Tour kennen gelernt haben – was ein Zufall, super lustig! Wir sind zusammen zum Minibus und zum Rest unserer Gruppe gelaufen, um 3 Stunden zur ersten Aktivität unseres 5 Tage dauernden Trips zu fahren – Downhill Mountainbiken. Der Bus hat uns auf 4350m in Abra Malaga raus gelassen, wo wir unsere Mountainbikes geschnappt und die Ausrüstung angezogen haben. Und dann konnte es losgehen – im strömenden Regen sind wir 2 Stunden den Berg runter über Asphalt gerast bis wir klatsch nass und durchgefroren beim nächsten Stopp auf 1800m ankamen. Obwohl es so kalt und nass war, und Yvonne’s Kette 2 Mal vom Fahrrad abgesprungen ist, war es super cool! Von da aus ging es wieder in unseren kleinen Bus, der uns zum Dörfchen Santa Maria brachte, wo wir unser erstes Nachtlager hatten. Nachdem wir unsere Sachen in den Hostelzimmern untergebracht hatten, haben wir kurz Mittaggegessen, bevor es zur nächsten Aktivität ging – Wild Water Rafting. Nach einer kurzen Erklärung und der Booteinteilung (wir waren zusammen mit Adryan & Aurélia, der niederländischen Suzanne und dem französischen Olivier in einem Boot) konnte die wilde Fahrt beginnen. Nach einer Stunde und vielen hohen Wellen war alles schon wieder vorbei und sin wir zurück zum Hostel gefahren. Dort angekommen, haben wir zu Abend gegessen und sind früh ins Bett gegangen, da für morgen ein langer Wandertag auf dem Programm steht.

30. 09. 2016

Heute ist Wandern angesagt, und zwar den lieben langen Tag, insgesamt 10 Stunden (naja, pur gelaufen sind wir „nur“ 7 Stunden ;-) ). Es ging von unserem Dörfchen Santa Maria über Berge, über einen Teil des originalen Inca Trails, durch den Jungle, mit einer alten Seilbahn über nen Fluss, über dicke Steine bis hin zum Dörfchen Santa Teresa. Unterwegs stoppten wir immer mal wieder, um von unseren Guides Gerson & Rodrigo die heimischen Pflanzen und Gemüsesorten erklärt zu bekommen. Unterwegs haben wir viele steile Abgründe, staubige Wege und steile Ufer passiert. Nach einer verkühlenden Pause bei einer Art Minirestaurant mitten im Urwald und einer Abkühlung für die Füsse im angrenzenden Fluss, sind wir kaputt gestochen worden durch unsere „Feinde, die Mosquitos“, also hiess es schnell weiter laufen. Via einer alten, wackeligen Brücke und der oben genannten alten Seilbahn-Konstruktion sind wir auf der anderen Seite des Flusses durch einen alten Eisenbahntunnel angekommen bei der Erholung des Tages – thermale Bäder erwärmt durch Vulkane in der Umgebung. Was ist es doch herrlich, um dem müden Körper eine kurze Entspannung in 40 Grad heissem Wasser zu gönnen! Danach sind wir noch so 40 Minuten zum nächsten Hostel gelaufen. Am Abend hatten wir nach dem Abendessen noch ne Fiesta Sorpresa (Überraschungsfete), d.h. die normale Glühbirne im Restaurant wird ersetzt durch ne Discokugel, Tische und Stühle werden an die Seite geschoben, die Musik wird aufgedreht und der Tequila kommt zum Vorschein = FIESTA!!! Es war ein unvergesslich lustiger, legendärer Tanz-Abend mit unseren französischen Freunden Adryan und Aurélia, dem Rest der Gruppe und unseren Guides Rodrigo und Gerson. Viel Bier & Tequila = dicker Kater am nächsten Morgen! :-)

01.10.2016

Mit Kopfschmerz und Katergefühl (vor allem für Wouter :-P ) sind wir zum Frühstück ins Party-Restaurant vom Vorabend gelaufen. Nach dem Frühstück ging es mit unserem Minibus in einer kurzen Fahrt zur nächsten Aktivität – Seilrutsche von einem Berg zum anderen. 5 Mal konnten wir hängend in den Seilen von der Aussicht über ‘m Abgrund genießen, naja genießen, mit Kater etwas beschwerlich, aber es war trotzdem ganz cool. Am Ende mussten wir noch eine Wackelbrücke (30m über ‘m wilden Fluss) überwinden; und Wouter, der vor Yvonne gelaufen ist, fand es doch unheimlich witzig, um die ganze Zeit extra mit der Brücke zu wackeln, sodass Yvonne noch mehr hin und her geschaukelt wurde – ihr könnt euch vorstellen wie großartig sie das fand ;-). Nachdem wir alle gut auf die andere Seite der Brücke gekommen waren, ging es mit dem Minibus 30 Minuten nach Hydro Electrica, einer alten Bahnstation, wovon aus wir noch 3 Stunden entlang den Eisenbahnschienen bis hin zum Touristenort Aguas Calientes, oder auch Machu Picchu Pueblo (Machu Picchu Dorf) genannt, laufen mussten. Es war zwar alles flach, aber die 3 Stunden laufen haben sich nach den intensiven Tagen davor (und dem Kater :-P ) ziemlich lang hingezogen. Wir waren froh, als wir endlich in unserem Hostel in Aguas Calientes ankamen. Dort haben wir zu aller erst geduscht, die erste HEIßE Dusche in 3 Tagen! Danach sind wir zum lokalen Markt gelaufen, um Essen für den nächsten Tag einzukaufen (oben beim Machu Picchu ist alles doppelt und dreifach überteuert). Nach dem Abendessen mit der ganzen Gruppe sind Adryan, Aurélia und wir zwei noch kurz ein bisschen durch die Stadt gelaufen, aber nicht zu lange, da der Wecker morgen früh um halb 4 klingelt – es ist der Tag des großen Höhepunkts: Machu Picchu, wofür wir schon 3 Tage unterwegs sind!

MACHU PICCHU (02. 10. 2016)

Um 4 Uhr nachts sind wir mit unseren Kopflampen losgelaufen zum nächsten Höhepunkt unserer Reise: Machu Picchu! Wir waren schon um 4.15 Uhr unter den Ersten in der langen Schlange bei der Brücke (dem „Eingangstor“, wo zum ersten Mal unsere Tickets kontrolliert wurden) unten am Fuße des Machu Picchu Berges; dort mussten wir bis 5 Uhr warten bis die Brücke endlich öffnete und wir mit dem steilen Aufstieg zu Machu Picchu beginnen konnten. In 50 Minuten haben wir es nach oben geschafft; es waren allerdings schwere und lange 50 Minuten über steile und sehr hohe Stufen und wir waren nass geschwitzt aber stolz als wir oben ankamen – und hatten auch 12 Dollar pro Person für die Touristenbusse gespart, mit denen man auch hoch fahren kann ;-). Am Eingang zu Machu Picchu hatten wir unseren Guide Alex schnell gefunden; jetzt mussten wir nur noch alle durch die Ticketkontrolle und los konnte es gehen mit der Führung in der historischen Inca Stadt. Naja, zu früh gefreut, auf Adyran’s und Aurélia’s Ticket hatte die Reiseagentur blöderweise das verkehrte Datum gedruckt, und den beiden wurde der Zugang zu Machu Picchu verwehrt. Das war nicht nur für die beiden, sondern für uns alle ein großer Schock. Nur unseren Guide Alex ließ es anscheinend kalt, der hat die beiden einfach stehen gelassen und begann mit seiner Führung – für 6 von 20 Leuten, wir anderen haben nämlich selbstverständlich erstmal noch auf die beiden gewartet. Nachdem es so aussah, dass sie wirklich nicht reinkommen konnten, haben wir anderen versucht Alex zu finden, was im Regen und dem dichten Nebel absolut nicht möglich war. Nach einigen Minuten planlosem Laufen durch Nebel und Regen sahen wir auf einmal Adryan und Aurélia um die Ecke kommen; sie hatten es also doch noch geschafft, rein zu kommen, und die schlechte Laune von uns allen war direkt verflogen! Wieder einige Minuten später sahen wir unseren Guide der Vortage, Gerson, der uns spontan eine Führung durch Machu Picchu gab – es war eindrucksvoll, die Geschichte über diese wichtigste Stadt der Inca Bevölkerung zu hören – der Tag war gerettet :-)!  Nachdem es aufhörte zu regnen und der Nebel sich etwas verzog, hatten wir endlich mehr Sicht über Machu Picchu – was ist diese alte Stadt doch gigantisch groß, ein riesiger Komplex aus verschiedenen Sektoren – echt eindrucksvoll um zu sehen. Adryan, Aurélia und wir beiden beschlossen, um noch höher zum Sungate (einer der drei ursprünglichen Eingänge zu Machu Picchu oben auf’m Berg) zu laufen, wovon wir hoffentlich eine gute Übersicht über die Stadt hatten. Nach 30 Minuten steil hinaufklettern sind wir endlich oben – und Machu Picchu unter uns liegt noch immer im dicken Nebel ;-) Kurz da oben was gegessen und wieder runter gelaufen in der Hoffnung, dass der Nebel dann vielleicht weg zieht. Und richtig, auf halbem Wege hatten wir endlich klare Sicht auf die komplette Stadt, wovon wir natürlich sofort viele Fotos gemacht haben. Es ist mittlerweile 11 Uhr, unsere beiden Freunde müssen mit dem Rest der Gruppe schon wieder zurück zu Hydro Electrica laufen, wovon der Bus sie zurück nach Cusco bringt – da wir beiden eine extra Nacht in Aguas Calientes gebucht haben, können wir glücklicherweise noch länger in Machu Picchu bleiben. Wir haben die beiden zum Ausgang gebracht, dort unsere Snacks zu Mittag gegessen und sind wieder zurück zur Inca Stadt gegangen. Was war es auf einmal voll mit Menschen, überall Selfie Sticks und dicke Touristen, die mitten im Weg stehen bleiben, weil der Weg für sie zu steil ist und sie nicht mehr weiter laufen können, super nervig. Um dem Touristenstrom zu entkommen sind wir zum Machu Picchu Stadtkern gelaufen, wo die Incas wohnten und Schulen und Krankenhäuser sich befanden. Danach haben wir wieder „Bergsteiger gespielt“ und sind zur Inca Brücke, dem dritten und letzten ursprünglichen Eingang der Stadt, hinauf geklettert – hier waren auch weniger Touristen :-). Auf einer der riesigen Inca-Terrassen haben wir danach relaxt und wieder zahlreiche Fotos gemacht. Um 16 Uhr ging der lange Tag in Machu Picchu langsam zu Ende und wir sind zum Ausgang gelaufen, um mit dem steilen Abstieg zu Aguas Calientes zu beginnen. Nachdem wir wieder im Touristendorf angekommen sind, haben wir kurz was gegessen und sind dann erschöpft ins Bett gefallen. Es war sehr eindrucksvoll, um diese prächtige Inca Stadt zu sehen; nur ist Machu Picchu dermaßen touristisch, dass es doch leider ein bisschen von seinem Charme verliert.

03. 10. 2016

Den letzten Tag unserer 5-tätigen Wanderung sind wir ruhig angegangen. Nach dem Frühstück auf dem lokalen Markt, sind wir gegen 9.30 Uhr langsam 3 Stunden nach Hydro Electrica gelaufen, von wo aus uns der Minibus in 6 Stunden zurück nach Cusco gebracht hat. Dort gegen Abend angekommen, sind wir direkt zum gleichen Hostel gelaufen, in dem wir vor unserem Machu Picchu Trip verblieben. Dieses hatte glücklicherweise für die Nacht noch ein Zimmer frei für uns, sodass wir einfach nur noch erschöpft ins Bett fallen konnten.

04. – 05. 10. 2016

Heute und Morgen haben wir zwei Pausetage eingeplant. Der Körper muss sich erstmal erholen nach den Strapazen der letzten Tage ;-). Am ersten Ruhetag haben wir im Hostel relaxt, an unserem Blog gearbeitet und schon mal den Bus zum nächsten Reiseziel gebucht. Abends herrlich in einem kleinen Restaurant mit ein paar Leuten unserer Machu Picchu Gruppe gegessen. Am zweiten Ruhetag haben wir morgens an einer Free Walking Tour teilgenommen – endlich sehen wir auch mal was von Cusco, die Stadt in der wir schon länger verbleiben, aber bis jetzt nur Touren von hieraus gebucht haben. Geluncht haben auf dem lokalen Markt und abends, bevor wir den Nachtbus zum nächsten Ziel (Titicaca See) nehmen, haben wir ein letztes Mal ein leckeres und günstiges Menú del Día mit Adryan und Aurélia in Cusco gegessen. Adios Cusco, Hola Lago Titicaca!

Liebe Grüsse von uns beiden

1. Margreet:
    6 november 2016
    Ik heb weer genoten van jullie avonturen, respect voor jullie uithoudingsvermogen met al die beklimmingen !!!Goede reis verder !!!
  2. Ancolet:
    13 november 2016
    Indrukwekkend wat jullie allemaal beleven en ondernemen.
    Leuk om te lezen.
    Succes en genieten bij wat er allemaal nog komen gaat
    Lieve groeten van ons 4