Torres del Paine

25 november 2016 - Torres del Paine, Chili

Torres del Paine 25-11-2016/28-11-2016

Na het inkopen van genoeg eten en het huren van de juiste uitrusting kan ons avontuur beginnen, we gaan de komende dagen in Torres del Paine wandelen.

We lopen ’s morgens vroeg zwaar bepakt richting het busstation, de bus richting het park vertrekt om 07.30 uur. Als we bij het park aankomen moeten we ons eerst allemaal registreren, betalen het entree geld, bekijken de introductievideo en stappen weer in de bus die naar het startpunt van onze 4-daagse route rijdt. Bij het meer Pehoé nemen we de catamaran en een half uurtje later komen we aan bij Paine Grande Camping. Na het inchecken zoeken we een mooi plekje uit voor onze tent en bouwen deze op (zo dicht mogelijk tegen de berg aan i.v.m. de wind). Om 13.00 zijn we klaar om te vertrekken richting gletsjer Grey, het is zo’n 11 km lopen richting de gletsjer. Het is prachtig weer onderweg, geen wolken, geen wind, alleen strakblauwe lucht en zon. Na ongeveer drie kwartier komen we aan bij het eerste uitzicht punt, Laguna de Los Patos, een rustig meertje met kraakhelder water (hier vullen we de waterfles bij, dit kan trouwens bij ieder riviertje, zo puur als het water hier in Patagonie is, is het maar op weinig plaatsen). We lopen verder langs de bergen, door de bossen, heuvel op heuvel af, totdat het water ineens van kleur is veranderd en er drijven ijsschotsen in. Dit is niet meer de laguna maar Lago Grey, het grijskleurige water en de ijsschotsen zijn direct afkomstig van de gletsjer. Na ongeveer drie uur lopen komen we aan bij de Mirador del Grey en zien we de gletsjer in zijn volle pracht in de verte liggen. De perfecte plek voor een korte pauze, als beloning vliegen er ook nog 2 condors over! Na de pauze gaat het verder heuvel op heuvel af, we beseffen onderweg dat de gletsjer te ver lopen is voor vandaag, we moeten het hele stuk ook nog terug. We besluiten om te keren en zo voor het donker terug te zijn op de camping. Terug op de camping rusten we uit van de inspanningen vandaag (16 km gelopen), nog net genietend van de laatste zonnestralen, voordat de zon achter de bergen verdwijnt. Het wordt daarna direct een stuk kouder, we zoeken de kookspullen en het eten bij elkaar en lopen richting de keuken om te koken. Het was even wennen aan de kookspullen, maar het lukt Kochmeister Wouter om een lekkere spaghetti bolognese te maken ;). Daarna met warme kleding aan in de slaapzakken gekropen, op tijd slapen, morgen wordt een lange dag.

De nacht was behoorlijk koud en de slaapmatjes geven niet het beste slaapcomfort, maar dat hoort bij kamperen. Na het ontbijt vertrekken we rond 09.00 uur richting Valle Francés, het doel voor vandaag is Mirador Británico (13 km bergop). Al snel komen we bij Lago Sköttsberg, wat een prachtig gezicht, het meer weerspiegelt alles om zich heen! We lopen verder langs het meer, steken veel beekjes over, lopen tussen de karakteristieke wit/zwarte bomen door. Hoe dichter we bij Campemento Italiano komen wordt het bos groener en het pad heuvelachtiger, we steken nog een hangbrug over voordat we het kamp bereiken. In het kamp stoppen we kort om wat te eten voordat we verder zullen klimmen. Na de korte pauze was het een uurtje lopen richting het Mirador Francés, af en toe zelfs klimmend over de stenen, we komen even op adem en lopen dan de rest van de route richting Británico. Nog een pittige 2 uur bergop, langs de wilde rivier en vooral via een slingerend pad op en neer door de bossen. Het laatste kwartier was nog even doorbijten, er stond nog een steile helling met veel grote rotsen tussen ons en de top. Eenmaal boven aangekomen waren we blij dat we het gehaald hadden en het uitzicht is het helemaal waard, WOW!! (overal om ons heen bergen, en aan de linkerkant een blik over de gehele vallei, met in de verte de turquoise blauwe meren) De lunch bestaat uit Mexicaanse rijst met tonijn, hier waren we aan toe zeg! Een appel toe en we zijn weer op volle kracht om de hele weg weer af te leggen terug naar camping Paine Grande. Op de terugweg horen we ineens veel gedonder en zien een groot stuk ijs/sneeuw afbreken van de gletsjer, wat een natuurgeweld! De laatste 1,5 uur van de wandeling werden erg zwaar, het lichaam voelt de inspanning en vooral het weer maakt het lastig, het is ineens heel hard gaan waaien. Koud en vermoeid komen we aan op de camping, koken nog wat spaghetti en gaan richting bed. Eerst de tent nog extra windproof gemaakt en daarna zelf ook extra kleding aan om de koude nacht beter door te komen. We hebben vandaag 26 km gelopen.

De volgende morgen hoeven we niet zo vroeg op te staan, we varen pas om 9.35 uur met de veerboot terug naar de andere kant van het park. Toen we met de boot aan de overkant aankwamen zagen we de bussen al staan, we hopen dat we direct door kunnen reizen. Als we bij de bussen aankomen blijkt dat ze pas om 13.30 richting Las Torres gaan, het is nu 10.00 uur, dus dat zou betekenen dat we 3,5 uur moeten wachten. Daar hebben we weinig zin in, en gelukkig zien we net iemand in de auto stappen. We vragen of we mee kunnen rijden richting Torres, de aardige Fransman vond het geen enkel probleem, hij vindt autorijden zelfs zo leuk in dit gebied dat ie ons helemaal naar de camping brengt, scheelt ons weer een dure shuttlebus, dikke prima! Daardoor zijn we al om 11.00 uur op de camping, kunnen rustig de tent opzetten en eten nog wat. We willen eerst nog een stukje lopen vandaag, maar besluiten om lekker rustig aan te doen, de afgelopen twee dagen waren zwaar genoeg. Bovendien willen we vannacht om 1.00 uur beginnen met lopen om voor zonsopgang bovenaan Las Torres te staan. We hadden eigenlijk de hele tijd mooi weer, totdat de wind draait, het is nog steeds wel zonnig maar de wind is zo sterk dat we alles moeten vasthouden zodat het niet wegvliegt. Yvonne gaat in de tent zitten en houd alle spullen vast, Wouter maakt de tent van buiten stormproof, wat waait het ineens hard zeg! Tegen de vroege avond willen we koken, maar met deze harde wind lukt dat niet op de campingtafel. Goed dat Wouter mee is op reis, hij is de uitvinder voor probleemoplossingen en bouwt een windvrije kookhoek naast de campingtafel. We koken snel de pasta, voordat het gaat regenen, en eten dit beschut in de tent op. Om 18.30 uur liggen we al op bed, een paar uurtjes slapen voordat de wekker om 00.30 uur gaat.

Om 01.30 starten we met de beklimming, het is even zoeken naar de juiste weg in het donker, maar uiteindelijk hebben we de juiste gevonden en kan het klimmen beginnen. In het begin langzaam bergop, maar later wordt het steiler en steiler, zien doen we weinig, alleen met het licht van onze hoofdlampen, vanuit het dal voelen we de harde wind langs de berg omhoog suizen. Na 1,5 uur zien we de lichten van Campemento Chileno en vullen onze waterflessen bij in de lodge. Hier komen we ook twee Duitse jongens tegen, en we gaan met z’n vieren verder. We lopen 1,5 uur door de bossen als we bij het laatste gedeelte van de klim aankomen. De bomen zijn zo goed als verdwenen – waardoor de koude wind weer vrij spel heeft – het zijn nu alleen nog grote kale rotsen, het laatste half uur klimmen we via de rotsen verder omhoog. Aangekomen bij Las Torres (torres = toren in het spaans) zoeken we een beschut plekje achter een grote rots. Omdat we bezweet zijn van het klimmen trekken we alle warme kleding aan die we mee hebben. Na 20 minuten wachten in de vrieskou beginnen de eerste zonnestralen te verschijnen op de rotsen, een magisch gezicht! Na een half uurtje zijn de torens half in de zon, en vinden wij het mooi geweest, we zijn ondertussen erg afgekoeld en bibberend van de kou beginnen we aan de zware afdaling. Voor Yvonne erg onprettig, want die heeft vanaf de 2e dag al last van haar knie, en het afdalen van grote rotsen is dan pijnlijk. Terug bij Chileno pauzeren we kort en vervolgen onze weg voor het laatste uurtje terug naar de camping. Wat is het een WOW uitzicht, vannacht was het pikdonker en konden we niets zien, daardoor is de beloning nu nog vele malen mooier, niet met woorden te beschrijven! Terug bij de tent aangekomen (wij zijn vandaag in totaal 19km gelopen) gaan eerst de wandelschoenen uit, want na zo’n wandeling is het het lekkerst om op blote voeten door het gras te lopen ;). We koken onze lunch (rijst met tonijn), ’s ochtends om 10.00 uur! Pakken daarna de spullen in, relaxen nog lekker in het gras, en pakken rond 14.00 uur de bus terug naar Puerto Natales. In het hostel hebben we eerst gedoucht, en daarna een pizzeria opgezocht voor een heerlijk diner met een biertje erbij, dat hebben we dik verdiend!

Lieve groetjes van ons

Torres del Paine (25. – 28. 11. 2016)

Nach dem wir am Vortag genug essen für 4 Tage eingekauft und die komplette Ausrüstung (Zelt, Schlafmatte, Campingkochset, Wanderstöcke) gemietet hatten, kann unsere mehrtätige Wanderung im Torres del Paine Nationalpark, ein weiterer Punkt auf unserer Bucket List, endlich beginnen.

Wir laufen am Morgen des 25. schwer bepackt Richtung Busstation; unser Bus fährt um 7.30 Uhr los zum National Park. Dort angekommen, müssen wir uns registrieren, den Eintritt bezahlen und ein Video mit Anweisungen über den Park anschauen, bevor uns der Bus zum Startpunkt unserer 4-tätigen Wandertour bringt. Beim Pehoé See steigen wir ins Boot und eine halbe Stunde später kommen wir beim Campingplatz Paine Grande an, wo wir die ersten 2 Nächte verbringen werden. Nach dem Einchecken suchen wir einen schönen Platz aus, um unser Zelt aufzustellen – so dicht wie möglich an einen Berg, Windschutz. Um 13 Uhr sind wir startklar für unseren ersten Wandertag, Richtung Gletscher Grey, ca. 11km laufen. Das Wetter ist perfekt, keine Wolken, kein Wind, nur strahlend blauer Himmel und Sonne. Nach ungefähr einer Dreiviertelstunde kommen wir beim ersten Aussichtspunkt an, Laguna de Los Patos, einem friedlichen See mit super klarem Wasser womit wir unsere Wasserflasche auffüllen – dies kann hier übrigens bei jedem Fluss und See, so reines Naturwasser wie hier in Patagonien gibt es nur selten auf der Welt. Wir laufen weiter über Schotterwege zum Teil mit dicken Steinen, entlang vieler Berge, die Lagune stets zu unserer Linken, durch Wälder, Hügel auf und ab, bis das Wasser auf einmal die Farbe wechselt und Eisschollen darin treiben. Dies ist nicht mehr die Laguna Los Patos sondern Lago Grey, das graugefärbte Wasser und die Eisschollen stammen direkt vom Gletscher Grey. Nach weiteren 3 Stunden kommen wir beim Mirador del Grey an, von wo aus wir den Gletscher in seiner vollen Pracht in der Ferne bewundern können – WOW – atemberaubend schön! Der perfekte Ort für eine kurze Pause und als i-Tüpfelchen fliegen noch 2 Kondore über unsere Köpfe hinweg! Nach der Pause laufen wir weiter, Hügel auf und ab, und langsam dringt zu uns durch, dass der Gletscher zu weit entfernt liegt, um ihn heute noch zu erreichen. Wir beschließen, den weiten Weg zurück zum Camp zu laufen, um vor Einbruch der Dunkelheit dort anzukommen. Zurück beim Campingplatz ruhen wir uns in den letzten Sonnenstrahlen des Tages aus von der anstrengenden Wanderung (insgesamt 16km gelaufen heute); nachdem die Sonne hinterm Berg verschwunden ist, wird es direkt kalt. Wir laufen mit Kochausrüstung und unserem Essen Richtung Küche, Zeit fürs Abend essen. Wir mussten uns zwar etwas an unsere Kochausrüstung gewöhnen, aber zum Glück gelingt es Kochmeister Wouter um eine leckere Spaghetti Bolognese zu bereiten ;). Danach geht’s mit warmer Kleidung ab in den Schlafsack, morgen klingelt der Wecker früh für den nächsten Wandertag.

Die Nacht war unheimlich kalt und unsere Schlafmatten verleihen nicht den allerbesten Schlafkomfort, aber naja, das gehört zum Campen nun einmal dazu. Nach dem Frühstück (mhhh lecker Haferschleim mit Schokopulver) laufen wir um 9 Uhr los Richtung Valle Francés, das Ziel des heutigen Tages ist der Mirador Británico (13km Berg auf). Schon schnell erreichen wir Lago Sköttsberg und genießen vom wunderschönen Anblick, der See spiegelt alles um sich herum wieder! Wir laufen weiter entlang des Sees, überqueren viele kleine Flüsse und laufen durch die charakteristischen schwarz/weißen Bäume durch. Je dichter wir zum Campamento Italiano kommen, desto grüner und hügeliger wird unsere Umgebung; kurz vorm Camp überqueren wir noch einen reißenden Fluss mit Hilfe einer wackeligen Hängebrücke. Im Camp angekommen, machen wir eine kleine Essenspause (Tortillas mit Marmelade) und klettern danach weiter. Nach ca. 1 Stunde steil Berg auf (das letzte Stück mussten wir richtig klettern) kommen wir an beim Mirador Francés, wo wir kurz verschnaufen mit Blick auf Gletscher Francés, wunderschön. Danach laufen wir noch gut 2 schwere Stunden weiter Berg auf, entlang eines wilden Flusses, auf und ab über kleine Hügel und zwischen den Bäumen durch. Die letzte Viertelstunde müssen wir kletternd den steilen Abhang mit vielen großen Steinen überwinden, der uns noch von der Spitze trennt. Als wir oben ankommen, sind wir froh, dass wir es geschafft haben, und WOW, was für eine Aussicht!!! Überall um uns herum sehen wir majestätische Berge und haben Blick auf das grüne Tal, in der Ferne genießen wir die Aussicht auf türkisblaue Seen! Wahnsinnig schön hier, mit Worten kaum zu beschreiben!! Unser Mittagessen hier oben besteht aus Mexikanischem Reis und Thunfisch, eine gute Stärkung. Nach einem Apfel als Nachtisch haben wir genug Kraft getankt, um zum Paine Grande Camp zurück zu laufen. Auf dem Rückweg hören wir plötzlich lautes Gedonner und sehen ein großes Stück Eis und Schnee vom Gletscher abbrechen, wir sind überwältigt von der Naturgewalt… und leider zu spät für ein Foto ;)! Die letzten 1,5 Stunden fallen uns echt schwer, der Körper fühlt die Anstrengung des ganzen Tages und das Wetter hilft jetzt auch nicht mehr mit, die letzte halbe Stunde beginnt es ordentlich zu stürmen. Kalt und ermüdet kommen wir kurz vorm Dunkelwerden im Camp an, kochen schnell noch Spaghetti und gehen früh ins Bett, dieses Mal mit extra Kleidung an, hoffentlich wird die Nacht dadurch etwas wärmer. Insgesamt sind wir heute 26km gelaufen.

Am nächsten Morgen müssen wir nicht so früh aufstehen; wir fahren erst um 9.35 Uhr mit der Fähre zurück zur anderen Seite des Parks. Als wir mit dem Boot dort ankommen, sehen wir schon ein paar Busse und hoffen, dass wir direkt weiterreisen können. Als wir allerdings bei den Bussen ankommen, wird uns gesagt, dass diese erst um 13.30 Richtung Campamento Las Torres (unser Campingplatz für die 3. und letzte Nacht) fahren, ein Blick auf die Uhr verrät uns, dass es gerade mal 10 Uhr morgens ist. Wir haben keine Lust so lange zu warten und sehen zum Glück jemanden in sein Auto steigen und in die richtige Richtung steuern. Wir halten den Fahrer an und fragen ob wir ein Stück mitfahren können; der nette Franzose nimmt uns Gott sei Dank gerne mit, besser noch, er findet Auto fahren hier in der Gegend so toll, dass er uns sogar direkt bis vor unseren Campingplatz bringt, super cool! Dadurch kommen wir bereits um 11 Uhr beim Campingplatz an, wo wir in aller Ruhe unser Zelt aufstellen. Wir wollen eigentlich erst noch ein bisschen wandern heute, aber beschließen, dass die letzten 2 Tage anstrengend genug waren, außerdem wollen wir heute Nacht um 1 Uhr mit der anstrengendsten Wanderung Richtung Las Torres beginnen, also bleiben wir beim Zelt und relaxen den restlichen Tag. Bis jetzt hatten wir alle Tage super Glück mit dem Wetter, bis der Wind sich plötzlich dreht und so stark wird, dass wir alles fest halten müssen. Wouter muss unser Zelt extra fest an zurren, sodass es nicht weg fliegt! Am frühen Abend wollen wir eigentlich noch kochen, allerdings gelingt uns dies durch den Wind nicht auf dem dafür vorgesehenen Campingtisch. Yvonne ist abermals froh, dass sie Wouter mit auf die Weltreise genommen hat, er ist nämlich der allerbeste Problemlöser und baut in null komma nix eine windfreie Kochecke bestehend aus dicken Steine :). Wir kochen schnell unsere Pasta bevor es anfängt zu regnen und lassen uns diese geschützt im Zelt schmecken. Um 18.30 Uhr liegen wir in unseren Schlafsäcken, um noch ein paar Stunden zu schlafen, bevor um 0.30 Uhr der Wecker klingelt.

Um 1.30 Uhr starten wir die letzte Wanderung zum Höhepunkt unserer mehrtätigen Tour – zu den Las Torres (spanisch für Türme). Wir haben kurze Startproblem, da wir den richtigen Weg im Stockdunkel erst nicht finden können, aber dann kann die Wanderung, oder eher die Bergbesteigung losgehen. Erst langsam Berg auf, und dann wird es immer steiler und steiler über dicke Felsbrocken, und nur im Licht unserer Kopflampe, der Wind saust aus dem Tal hoch und bläst uns ein paar Mal fast um, ganz schön beängstigend. Nach 1 ½ Stunden laufen sehen wir endlich die Lichter vom Campamento Chileno, wo wir kurz stoppen, um unsere Wasserflaschen aufzufüllen. Hier treffen wir auf 2 deutsche Jungs und laufen zu viert weiter. Erst geht es so 1 ½ Stunden weiter Berg auf, dies Mal aber durch ein Waldstück, also sind wir etwas vorm Wind geschützt. Dann kommen wir beim letzten Stück an, die Bäume sind verschwunden (wodurch der Wind uns wieder knallhart versucht um zu pusten), wir müssen ab hier über kahle, große Steinbrocken weiter klettern und kriechen bis wir endlich total verschwitzt den Endpunkt erreichen. Bei den Torres angekommen, die noch im Dunkeln liegen, suchen wir hinter einem großen Felsbrocken Schutz vorm stürmischen Wind. Es ist eisig kalt hier oben, der Wind saust uns nur so um die Ohren, wir ziehen daher alle Klamotten an, die wir mitgenommen haben. Nach 20 Minuten Warten fallen die ersten Sonnenstrahlen auf die Torres, der Anblick ist magisch und eine echte Belohnung für den schweren Aufstieg! Nach vielen Fotos und einer weiteren halben Stunde staunen, haben wir genug gesehen und sind durchgefroren bis auf die Knochen. Bibbernd vor Kälte beginnen wir mit dem Rückweg; dieser ist vor allem für Yvonne sehr unangenehm, sie hat seit dem 2. Tag Knieschmerzen und der Abstieg über dicke Felsbrocken ist dadurch extra schwer. Beim Chileno Camp machen wir eine kurze Pause und setzen danach die letzte Stunden unseren Weg zum Campingplatz fort. Plötzlich haben wir Sicht auf das komplette Tal, WOW, nicht in Worte zu fassen wie wunderschön es hier ist, eins der schönsten Naturgebiete, das wir jemals gesehen haben. Beim Aufstieg heute Nacht konnten wir im Dunkeln natürlich nichts sehen, daher ist der WOW-Effekt umso grösser, wir lassen unsere Fotos für sich sprechen ;). Zurück beim Zelt (wir sind insgesamt 19km gelaufen), ziehen wir als allererstes unsere Wanderschuhe aus; das leckerste Gefühl nach einer schweren Wanderung ist natürlich barfuß durchs Gras zu laufen, herrlich :). Wir kochen unser Mittagessen (Reis mit Thunfisch) morgens um 10 Uhr! Danach bauen wir unser Zelt ab und packen unsere Sachen ein, relaxen noch ein bisschen im Gras und nehmen um 14 Uhr den Bus zurück nach Puerto Natales. Im Hostel angekommen, gibt es zuerst eine heiße Dusche und danach gönnen wir uns die leckerste Pizza der Stadt zusammen mit einem kühlen Bier, das haben wir uns dick verdient!

Liebe Grüße von uns beiden

1. Marieke:
    7 december 2016
    Tjongejongejonge. Jullie (nachtelijke) inspanningen zijn niet voor niets geweest. Wat een uitzichten onderweg of zoals Maarten van Roosendaal zong: zo mooi om te janken zo mooi.
    Wat een mooi afscheid van Zuid Amerika.
    Nu op weg naar Nieuw Zeeland.
    Liefs van ons xxx
  2. Mama & Papa:
    8 december 2016
    Hab gerade euren letzten Bericht gelesen :) oh je ,was für Strapazen ihr auf euch genommen habt ,um ans Ziel zu gelangen.Aber ja , ihr habt Recht, die Bilder sprechen für sich.....und ,wie Marieke schon sagt .....ein,wie ich finde, krönender Abschluss vom Abenteuer Südamerika :)***
  3. Olga:
    10 december 2016
    Nou, ik ben ook weer bij met het lezen van jullie blog :)
    Super cool dat jullie dit gedaan hebben en de foto's zien er super uit. Leuk voor mij ook om te zien waar ik ook nog een paar voetstapjes heb staan :) Ik ben heel benieuwd naar jullie Nieuw Zeeland avonturen! Dikke knuffel van mij
  4. Judith:
    4 februari 2017
    Zo, alles weer bijgelezen van jullie reis door Zuid-Amerika.
    Wat een prachtige trip was dat toch.
    Nog even twee weken genieten en dan zien we elkaar weer!
    Tot snel!