Lake Titicaca

6 oktober 2016 - Puno, Peru

Puno & Copacabana 06-10-2016 / 08-10-2016

Na een korte busrit vanuit Cusco (slechts 6,5 uur) zijn we ’s morgens vroeg om 05.00 uur aangekomen in Puno. Op het busstation hebben we een tour voor een halve dag geboekt naar de Uros Floating Islands, en alvast de bus naar Copacabana later in de middag. De tour naar de eilanden viel ontzettend tegen, voornamelijk een toeristenval. De drie uur durende tour brengt je langs twee van vele drijvende rieteilandjes, op het eerste eiland werden we ontvangen door de “president” – zeg maar gewoon de eiland oudste – en zijn familie. We hebben nog even in een huisje kunnen kijken, maar werden eigenlijk direct richting de souvenirs gestuurd, daar hadden wij weinig zin in, net als in het boottochtje met de lokale boot, wat door de president aangeboden werd, maar natuurlijk gewoon extra geld kost. Daarna nog kort naar het “hoofdeiland” gegaan, daar was niets te doen, en moesten we 20 minuten wachten, vervolgens weer met de boot terug naar de haven. We waren erg teleurgesteld in de tour en proberen het maar snel te vergeten.
Teruggekomen op het busstation hebben we de bus richting Copacabana in Bolivia gepakt, na het invullen van veel papierwerk kan de bus vertrekken, een mooie rit langs het Titicaca meer. Onderweg moesten we met z’n alle de bus uit om het meer over te steken met een bootje, de passagiers in een klein motorbootje, en de bus op een drijvend houten platform, een wonder dat de overkant is gehaald ;).  Bij de grens nogmaals uitgestapt, dit keer om te stempelen, eerst in Peru, en daarna lopend (of in ons geval dansend) de grens over naar Bolivia om de volgende stempel te halen. Een half uurtje later staan we in Copacabana, een leuk stadje en het hostel is snel gevonden. De eigenaresse is super aardig en geeft ons wat tips voor restaurantjes en we boeken ook direct de tour naar Isla del Sol bij haar. Na het eten zijn we snel naar bed gegaan, morgen wordt een lange wandeldag.

Isla del Sol

De boot vertrekt om 08.30 uur vanuit de haven, en zou rond 10.00 uur bij het eiland moeten zijn, maar ons bootje gaat zo langzaam, dat je zwemmend bijna sneller bent. Wij komen rond 11.00 uur aan bij Isla del Sol. Dit was voor de Inca’s een belangrijke plek, vanaf dit eiland is het Inca rijk ontstaan volgens de verhalen. Wij willen van noord naar zuid lopen over het eiland, een mooie wandeling met geweldige uitzichten. Het was best inspannend dit heuvelachtige terrein, want we zitten inmiddels op 3800 meter hoogte en dat begin je dan wel te voelen. Onderweg hebben we prachtig uitzicht op het heldere blauwe water en de Cordillera Real – een bergketen rondom La Paz. Rond 15.30 uur vertrekt de boot richting Copacabana, met hetzelfde tempo als de heenreis, we zijn net op tijd terug om met een koud biertje van de zonsondergang te genieten. Terug in het hostel worden we onverwacht uitgenodigd door de familie om taart mee te eten, de zoon des huizes is jarig. We zijn blij verrast en genieten van de taart. We zijn nog maar kort in Bolivia, maar we voelen ons er al erg op ons plek.

Copacabana

Voordat we vanmiddag met de bus naar La Paz vertrekken hebben we nog de tijd om het stadje te verkennen. Op weg naar het centrum lopen we langs een kathedraal, waar we getuigen zijn van een Boliviaanse bruiloft, veel muziek, iedereen in klederdracht, en veel papierslingers, indrukwekkend om te zien. Om de hoek bij dezelfde kathedraal vond iets plaats waar we helemaal verbaasd over waren. Op zaterdag kan je je auto laten zegenen door de pastoor! Hoe doe je dat? Je versiert je auto met allerlei slingers en bloemen, vervolgens komt de pastoor, die loopt rond de auto en zegent de auto, daarna met z’n alle op de foto, en gooi je een paar flessen bier/wijn leeg over de auto, de binnenkant wordt hierbij niet vergeten. Dit alles moet ervoor zorgen dat je veilig de weg op kan, is ook wel nodig hier, want ze rijden als gekken! Daarna hebben we nog een bosje bloemen gekocht voor onze lieve vrouw in het hostel, en was het tijd om afscheid te nemen. Eerst met de hele familie op de foto, en daarna richting de bus. La Paz wordt de volgende bestemming.

Lieve groetjes van ons

Puno & Copacabana (06. – 08. 10. 2016)

Nach einer kurzen Busfahrt von Cusco aus (nur 6,5 Stunden) sind wir morgens um 5 Uhr in Puno angekommen, an der peruanischen Seite des Titicacasees. Da uns die Stadt nicht wirklich anspricht, beschließen wir, für denselben Morgen nur eine Halbtagestour zu den Uros Floating Islands (im Titicacasee treibende Schilfrohrinseln) zu machen und nachmittags direkt mit dem Bus nach Copacabana (bolivianische Seite des Titicacasees) zu fahren. Gesagt, getan, nach einem kurzen Frühstück kann die Tour beginnen. Wir hatten hohe Erwartungen, aber werden leider enttäuscht. Die Tour ist nichts weiter als eine große Touristenfalle, die uns in 3 Stunden in einem mega langsamen Boot entlang 2 der vielen Schilfrohrinseln führt, die von Aymara Familien bewohnt werden. Auf der ersten Insel werden wir vom „Präsidenten“ (dem Familienältesten) begrüßt. Wir können noch kurz einen Blick in ein aus Schilf gebautes Häuschen werfen, bevor wir direkt zu den Souvenirständen geführt werden; da hatten wir natürlich wenig Lust drauf, genauso wenig wie auf eine Bootstour im „Präsidentenboot“ wofür man extra hätte bezahlen müssen. Danach ging es noch kurz zur nächsten Inseln, der Hauptinsel, wo es außer einem Touristenrestaurant und einem Shop nichts gab; hier mussten wir 20 Minuten warten bevor es mit dem Boot zurück nach Puno ging. Insgesamt eine enttäuschende Tour, die wir besser schnell vergessen.
Nachdem wir in der Busstation einen ganzen Haufen an Papierkram für die Grenze ausfüllen mussten, ging es mit dem Bus endlich nach Copacabana in Bolivien, eine schöne Fahrt entlang des Titicacasees. Unterwegs mussten wir alle aus dem Bus aussteigen, um ein kleines Stück des Titicacasees in einem Boot zu überqueren – wir Passagiere in einem kleinen Motorboot, der Bus auf einer treibenden Plattform aus Holz, ein Wunder dass der Bus und unsere Backpacks das andere Ufer trocken erreicht haben ;). Danach ging es im Bus weiter zur Grenze, wo wir wieder alle ausstiegen, um Reisepass-Stempel abzuholen – erst beim peruanischen Grenzposten, und danach laufend (oder in unserem Fall tanzend ;)) über die Grenze zur bolivianischen Seite. Eine halbe Stunde später stehen wir in Copacabana, einer süßen Kleinstadt, unser Hostel haben wir schnell gefunden. Die Eigentümerin Mary ist super nett und gibt uns direkt ein paar Tipps über Restaurants und Tours; wir buchen dann auch direkt eine Tour zur Isla del Sol (mitten im Titicacasee) für den nächsten Tag bei ihr. Nach dem Abendessen sind wir schnell ins Bett gegangen, morgen steht uns ein langer Wandertag bevor.

Isla del Sol

Das Boot verlässt um 08.30 Uhr den Hafen; rund 10 Uhr sollen wir bei der Insel sein; allerding ist unser Boot so lahm, dass man schwimmend fast schneller gewesen wäre. Wir kommen rund 11 Uhr endlich bei Isla del Sol an. Die Insel war für die Incas einer der wichtigsten heiligen Orte, von hier aus soll das Inca Reich entstanden sein. Wir wollen vom Norden der Insel in den Süden laufen, eine Wanderung mit rundum großartigen Aussichten über den Titicacasee. Die Wanderung war widererwartend ganz schön anstrengend in dieser hügeligen Gegend, und außerdem befinden wir uns mittlerweile auf 3800m Höhe, das merkt man ordentlich beim Laufen. Unterwegs genießen wir trotzdem von der herrlichen Aussicht über das klare, blaue Wasser und die Cordillera Real – eine Bergkette rund um La Paz. Um 15.30 Uhr fahren wir mit dem Boot wieder zurück nach Copacabana, im selben Tempo wie auf der Hinreise, und kommen gerade noch rechtzeitig im Hafen von Copacabana an, um mit einem Bierchen vom Sonnenuntergang genießen zu können. Zurück im Hostel werden wir unerwartet durch die Familie des Hauses auf ein Stückchen Kuchen eingeladen – der Sohn des Hauses hat Geburtstag. Wir sind freudig überrascht und lassen uns das riesige Stück Kuchen im Kreise der Familie schmecken. Wir sind erst einen Tag in Bolivien, aber fühlen uns direkt sehr wohl hier.

Copacabana

Bevor wir heute Nachmittag mit dem Bus weiterfahren nach La Paz, haben wir noch Zeit, um das Städtchen zu besichtigen. Auf dem Weg ins Zentrum laufen wir an der Kathedrale vorbei, wo wir Zeuge werden von einer echten bolivianischen Hochzeit – viel Musik, alle Leute in Kleidertrachten, viel Papiergirlanden für das Brautpaar – echt eindrucksvoll um zu sehen. Um die Ecke bei derselben Kathedrale fand etwas statt, was uns total überraschte und wir noch nie gesehen hatten: jeden Samstagmorgen kann man sein Auto vom Pastor segnen lassen! Wie man das macht? Man fährt bei der Kathedrale vor, schmückt sein Auto mit allerlei Girlanden und Blumen, dann kommt der Pastor und läuft um das Auto herum wobei er dieses mit Weihwasser segnet. Dann macht man noch schnell mit der ganzen Familie und dem Pastor ein Foto vor dem Auto und übergießt dieses anschließend mit ein paar Flaschen Wein und Bier, die Innenseite des Autos wird hierbei nicht ausgelassen :). Dies alles muss dafür sorgen, dass man wieder sicher über die Straße fahren kann und das ist hier nicht selbstverständlich in Bolivien, alle fahren hier nämlich wie sie wollen, verrückt! Danach haben wir noch einen Strauß Blumen für unsere liebe Mary gekauft und nach einem Foto mit der ganzen Familie, war es schon wieder Zeit zum Abschied zu nehmen – es geht mit dem Bus zum nächsten Ziel: La Paz.

Liebe Grüsse von uns

1. Armand en Francina:
    3 december 2016
    Wat een geweldige, mooie reis. Fijn dat we nu weer in de mailings zitten (we waren door onverklaarbare reden weggevallen) we halen nu dus alle fantastische verhalen en foto's in één keer in en genieten van al jullie belevenissen. Have fun verder!