Santiago & Valparaíso

10 november 2016 - Santiago, Chili

Santiago, Valparaíso 10-11-2016/12-11-2016

Aangekomen op het busstation boeken we gelijk het ticket voor de nachtbus naar Pucón, daar willen we zaterdag heen. Daarna zijn we met de metro richting het hostel gegaan. Santiago bevalt ons meteen super goed, vriendelijke mensen, het stinkt niet en de sfeer lijkt heel relaxed. De spullen hebben we achter gelaten in het hostel en zijn de stad ingelopen, ontbeten bij een tentje met ECHTE koffie ipv oploskoffie, de eerste keer in Zuid-Amerika J. Twee cappuccino en twee muffins, wel aan de prijs, maar zo lekker! Daarna doorgelopen naar het Plaza de Armas, waar de free walking tour begint, een hele leuke wandeling door de stad, veel informatie gekregen van onze gids Felipe, een van de beste gidsen tot nu toe. Na de tour op aanbeveling van Felipe gegeten bij een restaurant met lokale specialiteiten, wij kiezen voor Chorrillana (biefstukreepjes, roerei, gebakken uien en frietjes), dit is 1 gerecht maar kan je makkelijk delen met twee mensen. Na het verlaten van het restaurant worden we op straat aangesproken om 3! gratis cocktails te komen drinken in een bar, als promotiestunt van Virgin Mobile, daar zeggen wij geen nee tegen. Het is de Terremoto (vertaling is aardbeving, want na een aantal glazen voel je de aarde ‘beven’ ;)) cocktail, bestaande uit ananasijs, Pipeño (Chileense zoete wijn) en grenadine. Na 1 glas zit je al bijna vol, na 3 glazen ben je flink aangeschoten, dus we laten het bij 2 glazen. Daarna hebben we in het hostel even gerelaxt, vanavond speelt Chile tegen Colombia, en dat willen we in het cafe gaan kijken. De hele straat is vol met Chileense supporters, helaas blijft het 0-0, dus de echte vreugde blijft uit. Bij een straatverkoper nog wat eten gehaald, en daarna op tijd naar bed, morgenvroeg willen we richting Valparaíso.

De grote backpacks laten we in het hostel achter, en gaan alleen met de kleine daypack richting Valparaíso, we blijven hier 1 nachtje, dus veel hebben we niet nodig. Valparaíso staat bekend om de vele street art, nou zijn wij niet zo van de kunst, maar de stad heeft ons aangenaam verrast. We hebben in de middag weer een free walking tour gedaan, zo komen we langs de belangrijkste plekken van de binnenstad. Na de tour hebben we onszelf getrakteerd op een drankje op een dakterras van een hotel/restaurant, dat hadden we wel verdiend. Verder hebben we die middag nog veel foto’s gemaakt van de verschillende muurschilderingen. De volgende morgen hebben we voor het ontbijt nog een rondje gelopen door de binnenstad, en zijn daarna vertrokken richting het busstation. Het was een kort maar leuk verblijf in Valparaíso, de foto’s spreken voor zich.

Terug in Santiago zijn we richting het Santa Lucia park gelopen, dit is een park op een heuvel midden in de stad en van bovenop heb je een goed uitzicht over een groot deel van de stad. Daarna zijn we doorgelopen naar een ander park, en daar lekker op het gras gezeten en een Sinterklaas video opgenomen voor de familie in Nederland. ’s Avonds in het hostel de spullen opgehaald en richting de bus gelopen voor de volgende bestemming: Pucón

Lieve groetjes van ons

Santiago & Valparaíso (10. – 12. 11. 2016)

Als wir am Morgen in der Busstation von Santiago ankommen, buchen wir direkt einen Bus nach Pucón, da wollen wir Samstagnacht hinfahren. Danach sind wir mit der Metro zu unserem Hostel gefahren, wo wir die Backpacks abgestellt haben (einchecken konnten wir erst später am Tag). Santiago gefällt uns direkt super gut, freundliche Menschen, es stinkt nicht so viel im Vergleich zu den anderen südamerikanischen Großstädten und es herrscht eine für uns relaxte Atmosphäre, außerdem haben wir super gutes Wetter, sonnig und angenehm warm. Als wir vom Hostel in die Stadt laufen, kommen wir an einem kleinen Café vorbei, in dem sie ECHTEN Kaffee verkaufen, und keinen, wie in den anderen südamerikanischen Ländern, Instantkaffee. Auch wenn es etwas teurer ist, wir beschließen hier 2 Kaffee zu bestellen und zu frühstücken, den Luxus gönnen wir uns, und der Kaffee schmeckt vorzüglich :). Danach sind wir zum Plaza de Armas (der zentrale Platz) gelaufen, wo wir an der Free Walking Tour teilnehmen. Unser Guide Felipe ist einer der besten Guides, die wir bis jetzt bei einer Stadtführung hatten, und wir bekommen dann auch viele interessante Informationen über die Stadt und ihre Geschichte. Nach der Tour essen wir zu Mittag in einem Restaurant, welches Felipe uns empfohlen hat. Wir bestellen Chorrillana, eine Chilenische Spezialität, bestehend aus Steakstückchen, Rührei, gebackenen Zwiebeln und Pommes, herrlich lecker.  Anschließend werden wir auf der Straße von einer netten Barfrau angesprochen und auf 3 GRATIS!! Cocktails pro Person in eine Bar eingeladen – eine Marketing Aktion der Bar – da sagen wir natürlich nicht Nein zu :). Der Cocktail heißt Terremoto, ein typischer, chilenischer Cocktail bestehend aus Ananaseis, Pipeño (süßer chilenischer Wein) und Grenadinesirup. Terremoto heißt übersetzt Erdbeben – nach ein paar Glasen fühlt man nämlich die Erde „trillen“ – wir belassen es dann auch mal lieber bei 2 Gläsern :). Danach haben wir im Hostel etwas relaxt, um fit zu sein für den Abend; Chile muss gegen Kolumbien Fußball spielen und die ganze Stadt steht Kopf, die Südamerikaner sind ja bekanntlich Fußball verrückt, und das können wir nur bestätigen. Alle Straßen sind voll mit chilenische Fußball Fans und Fahnen. Leider wird es 0:0, also bleibt das ganz große Spektakel aus. Bei einem Straßenverkäufer holen wir noch schnell etwas zu essen, bevor wir danach zurück zum Hostel und früh ins Bett gehen, morgen wollen wir nach Valparaíso.

Die großen Backpacks lassen wir im Hostel und brechen nur bepackt mit unseren kleinen Rucksäcken auf Richtung Valparaíso; wir bleiben hier nur 1 Nacht, also brauchen wir nicht viel Klamotten. Valparaíso ist bekannt für seine Streetart; wir zwei sind zwar keine großen Kunstliebhaber, trotzdem hat uns die Stadt sehr positiv überrascht. Am Nachmittag haben wir wieder an einer Free Walking Tour teilgenommen, die uns entlang der wichtigsten Sehenswürdigkeiten der Stadt bringt. Nach der Tour haben wir uns ein Bierchen und einen Pisco Sour auf einer Dachterrasse mit Blick über den Hafen gegönnt. Den restlichen Tag machen wir zahlreichen Fotos der wunderschönen Wandmalereien. Am nächsten Morgen sind wir vor dem Frühstück noch ein letztes Mal durch die Stadt geschlendert bevor wir den Bus zurück nach Santiago nehmen. Es war ein kurzer aber sehr schöner Besuch in Valparaíso, die Bilder sprechen für sich :).

Zurück in Santiago laufen wir zum Santa Lucia Park, der auf einem Hügel mitten in der Stadt liegt und von wo aus man einen tollen Blick über die ganze Stadt hat. Danach sind wir zu einem Park nahe des Plaza Italia gelaufen, in dem wir ein Video zu Sinterklaas für die Familie in Holland aufnehmen. Am Abend haben wir unsere Backpacks im Hostel abgeholt und sind Richtung Busstation gelaufen, wo wir den Nachtbus zum nächsten Ziel nehmen: Pucón.

Liebe Grüße von uns beiden

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marieke:
    6 december 2016
    Wat is dat een vrolijk gezicht als je door de straten loopt en overal die tekeningen ziet. Daar word je gewoon blij van.
  2. Bram:
    6 december 2016
    Heeeeeyyyyy, goed om al die mooie verhalen te lezen. Hier stapelen de verhalen ook maar op. Hopelijk heeft sinterklaas daar nog wat achtergelaten! Voor ik het vergeet alvast fijne kerstdagen en blijf genieten apenkoppen. Super leuke verhalen en foto's weer. Adios