La Serena & Elqui Valley

6 november 2016 - La Serena, Chili

La Serena, Elqui Valley 6-11-2016/9-11-2016

Het hostel ligt wat ver van het busstation, het was 3 kwartier lopen voordat we er waren, maar het is een prettig hostel met een goede keuken. We besluiten om boodschappen te halen, en zelf te gaan koken, dit is de beste en goedkoopste optie in Chile, in tegenstelling tot de andere landen, waar uit eten gaan voordeliger is dan zelf koken ;). De volgende morgen krijgen we een berichtje van Adryan & Aurélia dat ze woensdag in La Serena kunnen zijn, dus we besluiten een paar nachten bij te boeken, en de komende twee dagen te vullen met dagtours. De eerste dag zijn we naar Coquimbo gelopen, dat is een stadje verderop, op een soort schiereiland. Het was een langere wandeling dan gedacht, na 5 uur lopen langs het strand komen we aan in het stadje. Onderweg hebben we veel vogels gezien, veel schelpen op het strand en zelfs een dode zeeleeuw – wat een enorm beest, zo groot als een koe. Aangekomen in Coquimbo hebben we wel trek gekregen van het vele lopen, we eten in een lokaal visrestaurant, een enorm bord vol, genoeg voor lunch en diner. Ook het pipi-geld van Jana & Rieuwert hebben we gebruikt ;). Na kort door het stadje te zijn gelopen nemen we de bus terug naar La Serena, aangekomen op het busstation boeken we de bus richting Santiago voor woensdagnacht. Het is in Chile voordeliger om je bus van te voren boeken, want de prijzen stijgen iedere dag, kan soms wel 50% schelen.
De volgende dag gaan we naar Elqui Valley, dit is het Pisco gebied van Chile. Pisco is de lokale drank voor de Chilenen. We nemen de lokale bus richting het dorpje, aangekomen huren we een fiets en gaan de omgeving verkennen. We fietsen naar het volgende dorpje, Los Nichos, hier staat de oudste nog werkende pisco stokerij van Chile, hier boeken we een rondleiding. Jammer dat de tour in Chileens Spaans is, dit is namelijk heel lastig te volgen, ze praten hier zo snel, en spreken de S niet uit. Leuk om te zien en de proeverij was prima, Pisco is niet ons drankje ;). Daarna verder gereden en gaan picknicken bij een riviertje, heerlijk rustig, zo stil zelfs dat de wijnboer aan de overkant zijn middagslaapje deed. Na de lunch de fietsen weer ingeleverd en met de bus terug naar La Serena.
De volgende ochtend checkt er een enorme groep in bij het hostel, dus vroeg ontbijten zat er niet in, we wachten tot de groep klaar is, we lezen in de tussentijd over Patagonië op het dakterras, na ons ontbijt gaan we terug naar de gemeenschappelijke ruimte en bereiden de rest van de reis naar het zuiden voor. We hebben om 13.30 uur met Adryan en Aurélia afgesproken, het was fijn om ze weer te zien, we hebben de hele dag gekletst en gekaart, het afscheid was daardoor ook wat zwaarder, maar we beloven elkaar in Australië te zien, en als dat niet lukt dan sowieso in Amsterdam of Parijs. We gaan terug richting het hostel, relaxen daar een beetje en lopen rond 23.30 richting het busstation voor de nachtbus naar onze volgende bestemming: Santiago

Lieve groetjes van ons

La Serena, Elqui Valley (6. – 9. 11. 2016)

Unser Hostel liegt ganz schön weit weg vom Busterminal; wir mussten 45 Minuten mit schwerem Gepäck Berg auf laufen, bis wir endlich dort ankamen; aber unser Hostel ist toll – nette Leute, sauber und eine gute Küche – das Laufen hat sich gelohnt. Nachdem wir unser Zimmer bezogen haben, gehen wir zum Supermarkt, sodass wir später im Hostel kochen können – das ist die günstigste Essensoption hier in Chile – im Gegensatz zu den anderen südamerikanischen Ländern, da war Essen gehen meistens günstiger ;). Am nächsten Morgen bekommen wir eine freudige Nachricht von Adryan und Aurélia; die beiden kommen Mittwoch in La Serena an; wir beschließen direkt ein paar Nächte im Hostel dazu zu buchen und füllen die nächsten Tage mit Tagestrips. Am ersten Tag sind schön am Strand entlang nach Coquimbo gelaufen. Das ist eine Halbinsel ein bisschen südlicher von La Serena. Die Wanderung dauert länger als anfangs angenommen – 5 Stunden in der knallen Sonne – und wir sind froh als wir in Coquimbo endlich erreichen. Unterwegs haben wir viele Seevögel und Muscheln am Strand gesehen, und sogar einen riesige toten Seelöwen – ein eher nicht so schöner Anblick ;). In Coquimbo angekommen sind wir zu einem Fischrestaurant am Strand gelaufen und haben uns ein dickes fettes Mittagessen gegönnt, genug für Mittag- und Abendessen zusammen. Auch haben wir dort auf der „tollen“ Toilette das Pipi-Geld von Jana und Rieuwert benutzt, vielen Dank nochmal ihr beiden! Nachdem wir die Stadt ein wenig besichtigt haben, nehmen wir den Bus zurück nach La Serena. Als wir dort ankommen, buchen wir direkt einen Nachtbus Richtung Santiago für Mittwochnacht. In Chile ist es vorteilhafter, um Bustickets ein paar Tage im Voraus zu buchen, da die Preise hier jeden Tag ansteigen.

Am nächsten Tag fahren wir mit dem lokalen Bus zum Elqui Valley, das Pisco Gebiet von Chile. Pisco ist das alkoholische Nationalgetränk von Chile und Peru. Vom Dörfchen, in dem der Bus uns rauslässt, mieten wir uns Fahrräder und fahren zum 4km entfernten Los Nichos, dem Dorf, in dem die ältestes Pisco Brennerei des Landes ist. Dort buchen wir eine Rundführung mit anschließender Pisco-Verkostung :). Leider verstehen wir nicht viel während der Tour, da unser Guide super schnelles Chilenisches Spanisch spricht, was kaum zu folgen ist. Trotzdem war es interessant, die Pisco-Brennerei zu besuchen, allerdings gehört Pisco selbst nicht zu unseren Lieblingsgetränke. Nach der Brennerei sind wir mit den Fahrrädern zu einem kleinen, versteckten Fluss gefahren, an dem wir gepicknickt haben, in Gesellschaft von zwei schlafenden Weinbauern am anderen Ufer. Nach dem Picknick sind wir zurück gefahren und haben die Fahrräder wieder abgegeben; danach mit dem Bus zurück nach La Serena.

Am nächsten Morgen hat eine große Gruppe im Hostel eingecheckt, die den ganzen Frühstücksraum besetzten; also haben wir unser Frühstück auf etwas später verschoben und in der Zwischenzeit über Patagonien gelesen und den Verlauf unserer Reise in Chile’s Süden vorbereitet. Um 13.30 Uhr gab es endlich das große Wiedersehen mit Adryan und Aurélia! Es tat gut, die beiden wieder zu sehen. Wir haben den ganzen Tag lang gequatscht und – natürlich – Karten gespielt :). Der Abschied am Ende des Tages war dafür umso schwieriger… Wir versprechen uns, dass wir uns in Australien wieder sehen, und sollte das nicht klappen, dann treffen wir uns sowieso in Amsterdam und/oder Paris; bis dahin werden wir die beiden vermissen! Wir gehen zurück zum Hostel und relaxen dort noch bis wir um 23.30 Uhr zur Busstation laufen für den Nachtbus zu unserem nächsten Ziel: Santiago.

Liebe Grüße von uns beiden