San Pedro de Atacama, Iquique, Copiapó

28 oktober 2016 - San Pedro de Atacama, Chili

San Pedro de Atacama, Iquique, Copiapó 28-10-2016/6-11-2016

De komende dagen doen we vooral rustig aan, in San Pedro worden heel veel tours aangeboden, vooral voor toeristenprijzen, dus wij besluiten geen van deze tours te boeken - het meeste hebben we tijdens onze Uyuni tour ook al kunnen zien. We vullen de dagen in San Pedro met het bijwerken van ons reisdagboek, Lonely Planet lezen over Chile en vooral uitrusten. Omdat San Pedro de Atacama de droogste plek op aarde is zijn de nachten 360 dagen per jaar onbewolkt. Dit maakt het een van de beste plaatsen om naar de sterren te kijken. We besluiten een tour te boeken om naar de sterren te gaan kijken. De tour begint om 22.30 uur, het is een kwartier rijden naar de locatie, midden in de woestijn zijn 10 grote telescopen opgesteld, en wij krijgen een uitgebreide uitleg over alle sterren, sterrenbeelden en geschiedenis van de astronomie. Daarna is het tijd om door de telescopen te kijken, we kunnen van alles zien; zoals een stervende ster, een wolk van sterren en gassen, sterren die miljoenen lichtjaren ver weg zijn en zelfs Mars. Aan het eind van de tour krijgen we een warme chocomelk om op te warmen, het was inmiddels erg koud geworden. Rond 01.00 uur waren we weer terug bij het hostel.

Iquique

Doordat het een lang weekend vrij is voor alle Chilenen zijn alle hostels volgeboekt in San Pedro, wij besluiten daarom de nachtbus richting Iquique te boeken voor de komende nacht. Iquique ligt aan de kust en daar willen we een paar dagen rustig aan doen. In Bolivia hebben we veel gedaan in korte tijd, en we hebben ruim de tijd in Chile, dus besluiten even rustiger aan te doen. De eerste paar dagen worden gevuld met relaxen aan het strand, kaarten, skypen en het reisdagboekje bijwerken. Het hostel viel erg tegen, heel vies (vooral de keuken), en de bedden waren niet meer dan houten pallets met een matras erop. Gelukkig heeft Adryan een mooie aanbieding gevonden op Airbnb, dus gunnen we onszelf een luxe appartement helemaal alleen voor ons vieren met uitzicht op zee voor 1 nacht. De meiden hebben voor een smakelijk diner gezorgd, en de volgende morgen stonden er zelfs pannenkoeken op het menu, heerlijk! Helaas konden we hier maar 1 nacht blijven en zijn we de volgende dag weer op zoek gegaan naar een ander hostel. De rest van de dag lopen we door de stad en genieten we nog een keer van het strand. Adryan en Aurelia hebben afgesproken met een kennis (zij is astronoom) die werkt op een observatory, dus de volgende dag zullen onze wegen zich scheiden, het was erg gezellig om met elkaar te reizen, we komen elkaar nog wel tegen verderop in Chile. Wij boeken de volgende dag een ticket naar onze volgende bestemming: Copiapó

Copiapó

De stad Copiapó stelt eigenlijk niet zo heel veel voor, wij gebruiken de tijd hier vooral voor het versturen van postkaarten, het schrijven van sinterklaasgedichten, en het versturen van de souvenirs. We hebben de prijzen van het versturen van de post gecheckt in Peru, Bolivia en Chile, en het blijkt het voordeligste te zijn in Chile ;). Dus na een aantal weken meeslepen van de souvenirs kunnen we ze eindelijk versturen. Na twee nachtjes is het mooi geweest, en boeken wij de bus naar onze volgende bestemming: La Serena

Lieve groetjes van ons

San Pedro de Atacama, Iquique, Copiapó (28.10. – 06. 11. 2016)

Die nächsten Tage verbringen wir vor allem mit Ausruhen. In San Pedro werden viele Touren angeboten, vor allem zu haushohen Touristenpreisen, daher beschließen wir, keine dieser Touren zu buchen; wir haben sowieso das Meiste während unserer Salar de Uyuni Tour bereits gesehen, und außerdem ist es tagsüber auch viel zu heiß, um irgendetwas zu machen. Wir verbringen die Tage in San Pedro mit chillen, nacharbeiten vom Reiseblog und lesen von Lonely Planet Büchern über Chile. Da San Pedro de Atacama der trockenste Ort der Welt ist, sind die Nächte 360 Tage im Jahr wolkenfrei und daher ist hier der perfekte Ort, um nachts Sterne zu beobachten. Wir buchen dann auch eine Tour (unsere einzige Tour hier), um heute Nacht die Sterne zu beobachten. Um 22.30 Uhr fahren wir mit einem kleinen Bus eine gute Viertelstunde mitten in die Wüste, wo 10 riesige Teleskope aufgebaut sind. Wir bekommen eine Erklärung von einem kanadischen Astronom über das gesamte Weltall, seine Geschichte und alle Sterne und Sternenbilder. Der ganze Nachthimmel erstrahlt in Millionen von Sternen, die wir anschließend durch die vielen Teleskope bewundern können; wir sehen sterbende Sterne, eine Wolke aus Sternen und Gasen, Sterne die Millionen von Lichtjahren entfernt sind und sogar den Mars. Am Ende der Tour bekommen wir noch ein heiße Schokolade, es ist nämlich mittlerweile eisig kalt draußen. Gegen 1 Uhr nachts sind wir wieder zurück im Hostel.

Iquique

Dadurch, dass alle Chilenen ein langes Wochenende haben, sind alle Hostels in San Pedro ausgebucht. Wir fahren darum mit dem Nachtbus zum nächsten Ziel, Iquique. Iquique liegt an der Küste und da wollen wir ein paar Tage Strandurlaub machen. In Bolivien haben wir viele Touren in kurzer Zeit gemacht, daher gönnen wir unseren Körpern ein bisschen Ruhe die nächste Zeit :). Die ersten Tage werden gefüllt mit chillen am Strand, Karten spielen, skypen mit der Familie und Reisetagebuch nacharbeiten. Unser Hostel für die ersten 2 Nächte war super dreckig, vor allem die Küche, und die Betten bestanden aus nichts weiter als Holzplatten mit schlechter Matratze drauf. Glücklicherweise hat Adryan über Airbnb ein super Angebot für unsere dritte Nacht gefunden: Ein Luxus-Appartment im 13. Stock eines Hochhauses mit Blick auf’s Meer, welches wir vier uns für 1 Nacht gegönnt haben! Die Mädels haben für ein herrliches Dinner gesorgt und am nächsten Morgen gab es selbstgemachte Pfannkuchen, oder Crêpes wie es unsere französischen Freunde nennen :). Danach haben wir ein Hostel für die kommende Nacht gesucht und sind noch ein bisschen am Strand entlang gelaufen. Adryan und Aurélia haben sich mit einer Bekannten in Antofagasta verabredet, dadurch trennen sich am nächsten Tag vorläufig unsere Wege, aber wir werden uns weiter unten in Chile wiedersehen. Wir zwei haben einen Bus zu unserem nächsten Ziel gebucht: Copiapó.

Copiapó

Die Stadt Copiapó hat eigentlich nicht so viel zu bieten; wir nutzen unsere Zeit hier vor allem, um Postkarten zu versenden, Sinterklaas Gedichte zu schreiben und die Souvenirs zu verschicken – wir haben die Preise zum Versenden von Paketen in Peru, Bolivien und Chile verglichen, und hier in Chile scheint es am günstigsten zu sein :). Daher können wir endlich die Souvernirs verschicken, nachdem wir diese schon ein paar Wochen mit uns mitschleppen! Nach 2 Nächten in Copiapó haben wir genug vom Nichts-Tun und buchen den Bus zu unserem nächsten Ziel: La Serena.

Liebe Grüße von uns beiden

1. Jana: