Navimag, Coyhaique & Capilla de Marmol

17 november 2016 - Coyhaique, Chili

Navimag, Coyhaique, Capilla de Marmol 17-11-2016/19-11-2016

We zijn op tijd op het busstation om te vertrekken richting de ferry, om 08.00 uur aangekomen bij de boot worden we vriendelijk ontvangen en naar onze kajuit gebracht. Eigenlijk een voor 4 personen, maar we zijn de enige in de kamer, dikke prima. Bij het ontbijt, wat onverwacht ook inclusief was, raken we aan de praat met Pedro en Eline, een Portugees/Nederlands stel, we wisselen wat tips uit over Torres del Paine, Peru en Bolivia. Na het volgen van de veiligheidsprocedures mogen we bij de kapitein boven op de brug gaan kijken. Heel leuk, en vooral interessant, met een super uitzicht. We krijgen uitleg over de verschillende instrumenten, waar we ons bevinden en wat de route zal zijn, Wouter heeft het schip zelfs nog even mogen besturen. Daar raken we ook aan de praat met Hanna, Tyler en Ferrel, een Amerikaanse meid die de Carretera Austral per fiets zal afleggen (respect), en twee Amerikaanse vrienden die samen reizen. Zo vormen we met z’n zevenen een gezellige groep. We vullen de dag met praten en genieten van het uitzicht (we varen tussen vele eilanden door), ook kunnen we nog een paar keer op de brug gaan kijken, daarvandaan zien we ook de zonsondergang. Waarna we ons bed opzoeken, we willen vroeg opstaan om ook de zonsopgang te zien.

Helaas was het in de morgen bewolkt, en konden we de zonsopgang niet zo goed zien, Yvonne heeft daarna nog een uurtje het bed opgezocht. Na het ontbijt is de boot al aangekomen bij de eindbestemming, Puerto Chacabuco. We pakken de spullen en wachten bij de receptie. Na een korte tijd gewacht te hebben merken we dat iedereen al buiten stond – we hebben de mededeling verkeerd begrepen, ipv wachten bij de receptie, moesten we al naar buiten. Dus hadden we geen tijd meer om doei te zeggen, en het taxi busje dat direct naar Coyhaique gaat zit al vol. Wij moeten met een ander busje naar Puerto Aysen, waar we overstappen in de lokale bus naar Coyhaique. Aangekomen in Coyhaique zoeken we de toeristen info op om te vragen voor hostels in de buurt, en ook direct informatie gevraagd over het bezoeken van de Capilla de Marmol (marmergrotten). Het bereiken van de marmergrotten was nog lastiger als gedacht, want de lokale bussen in deze regio rijden niet regelmatig, of maar 3 keer per week. We stellen drie opties op, boeken de enige bus richting de grotten en zien dan wel hoe het verloopt. ’s Avonds boeken we snel nog de campingplaatsen voor Torres del Paine (dit jaar is er een nieuw systeem, en moet je alle overnachtingen van te voren boeken), het gaf een beetje stress en na veel gepuzzel is het gelukt. Snel naar bed en morgen weer vroeg op.

De volgende morgen vertrekken we richting Puerto Tranquilo, het plaatsje waar de grotten zijn. Na wat passen en meten met de bagage past alles in de bus en vertrekken we voor een 4,5 uur lange rit over hobbelige gravelwegen (de Carretera Austral), het was de allermooiste busrit tot nu toe, wat een geweldige natuur en prachtig uitzicht onderweg - besneeuwde bergtoppen, meren met helderblauw water, groene velden, rivieren, bossen – schitterend! Toen we in Puerto Tranquilo aankwamen was het nog even stressen want we wilden voor dezelfde middag nog een transfer naar Chile Chico regelen (4,5 uur verderop, aan de grens), we zijn alle kanten opgestuurd en uiteindelijk vinden we een bus die rond 16.30 zal vertrekken. Daarna nog last-minute met de tour mee naar de grotten (want daarvoor zijn we hier), het is 14.30 uur en de tour duurt ongeveer 1,5 uur. De bootrit naar de grotten duurt 20 minuten, over het allermooiste meer wat we tot nu toe gezien hebben: zo mooi blauw water, windstil, het lijkt wel een spiegel. En overal om ons heen bergen met besneeuwde toppen, gewoon prachtig. Toen kwamen we eindelijk aan bij de grotten, het lijkt wel een aanrechtblad, maar dan tegen de muur aan, helemaal gevormd door de natuur, wow wat een gezicht! We hebben ongeveer 100.000 foto’s gemaakt, het is adembenemend mooi hier! Helaas zit de tour er op en gaan we terug richting het stadje, we eten nog wat, zoeken de bus op, en vertrekken rond 17.30 uur (Chileens op tijd) richting Chile Chico. Het is weer een rammelige rit, maar het uitzicht is schitterend, we rijden langs de noordelijke ijsvlakte en kunnen de sneeuwmassa en gletsjers in de verte zien liggen. Het beetje stof wat af en toe het busje inkomt nemen we maar voor lief, gewapend met een sjaal voor de mond komen we aan in Chile Chico. De chauffeur van het busje regelt nog een hostel voor ons, en we gaan snel slapen, het was een lange en drukke dag. Morgen zullen we Chile verlaten en gaan we de grens over naar Argentinie.

Lieve groetjes van ons

Navimag, Coyhaique, Capilla de Marmol (17. – 19. 11. 2016)

Am Morgen kommen wir gerade rechtzeitig in der Busstation an, um mit dem Bus Richtung Fähre zu fahren. Dort angekommen werden wir freundlich empfangen und zu unserer Kajüte gebracht. Eigentlich haben wir eine Kajüte für 4 Personen gebucht, allerdings sind wir die Einzigen beiden, prima! Beim Frühstück, was unerwartet auch inklusive war, kommen wir ins Gespräch mit Pedro und Eline, einem Portugiesich/Niederländischen Paar; wir tauschen Tipps aus über Torrel del Paine, Peru und Bolivien. Nachdem wir die Sicherheitsprozedur an Bord verfolgt haben, dürfen wir dem Kapitän auf der Brücke einen Besuch abstatten. Super cool, wir haben eine ganz tolle Aussicht von da oben. Wir bekommen noch alle Instrumente und Knöpfe erklärt, wo wir uns befinden und wie die Crew die Route berechnet, super interessant; Wouter durfte das Schiff sogar kurz steuern! Da oben auf der Brücke kommen wir auch mit Hanna, Tyler und Ferrel ins Gespräch – einem Amerikanische Mädchen was die ganze Carretera Austral mit dem Fahrrad befahren will (RESPEKT!) und zwei amerikanischen Freunden, die zusammen durch Südamerika reisen. So formen wir zu 7. eine lustige und nette Gruppe. Wir füllen den Tag auf der Fähre mit quatschen und genießen weiterhin von der tollen Aussicht auf die vielen umliegenden Inseln und die Bergspitzen der Anden. Am Abend können wir noch den Sonnenuntergang auf der Brücke beim Kapitän anschauen und gehen danach früh ins Bett, weil wir morgen früh auch den Sonnenaufgang bestaunen wollen.

Leider war es komplett bewölkt am Morgen, sodass wir keinen Sonnenaufgang gesehen haben. Nach dem Frühstück ist die Fähre bereits im Zielhafen von Puerto Chacabuco angekommen. Wir packen unsere Sachen ein und warten bei der Rezeption auf weitere Anweisungen. Nachdem wir dort kurz gewartet hatten, bemerken wir, dass alle anderen schon draußen am Ufer stehen – wir hatten die Durchsage verkehrt verstanden: anstelle von bei der Rezeption zu warten, mussten wir eigentlich draußen warten – so können wir uns leider nicht mehr von unseren neu gewonnenen Freunden verabschieden, die bereits alle im kleinen Bus sitzen, der sie direkt nach Coyhaique bringt; da dieser Bus bereits voll ist, müssen wir auf anderem Wege nach Coyhaique kommen. Wir fahren zuerst mit einem einheimischen Minibus zum Städtchen Puerto Aysen, wo wir in einen anderen Bus nach Coyhaique umsteigen. Als wir in Coyhaique angekommen sind, suchen wir als Erstes die Touristeninformation, in der wir uns über Hostels für heute Nacht und die Capilla de Marmol (Marmorgrotten, die wir besuchen wollen) informieren. Es stellt sich heraus, dass es komplizierter ist als gedacht, um zu den Marmorgrotten zu kommen und von da aus weiterzureisen. Wir stellen also 3 verschiedene Optionen für die Weiterreise auf und buchen den einzigen Bus der Woche für morgen früh zu den Grotten; wie wir weiter reisen sehen wir dann wenn wir dort ankommen. Abends buchen wir im Hostel noch die Campingplätze für Torres del Paine – dieses Jahr haben sie ein neues System eingeführt, bei dem man alle Übernachtungen im Nationalen Park im Voraus buchen muss, in den Vorjahren konnte man einfach campen wo man wollte – es war etwas stressig und sehr nervig aber nach etwas hin und her gepuzzelt zu haben, sind alle Campingplätze gebucht. Schnell ins Bett, morgen früh um 9 Uhr fährt unser Bus Richtung Marmorgrotten.

Am nächsten Morgen fahren wir mit dem Bus nach Puerto Tranquilo, von wo aus wir die Marmorgrotten besuchen wollen. Die Fahrt dauert 4,5 Stunden und bringt uns über einen hubbeligen Schotterweg (Carretera Austral) entlang der schönsten Natur, die wir bis jetzt gesehen haben: wir haben die ganze Fahrt über einen prächtigen Ausblick über schneebedeckte Bergspitzen, Seen mit kristallklarem, blauem Wasser, super grüne Wiesen und Felder, Wälder und atemberaubende Flüsse – Patagonien lässt sich von seiner schönsten Seite blicken – wunderschön! Als wir in Puerto Tranquilo ankommen, herrscht bei uns ein kurzer Stressmoment, da wir für denselben Tag noch nach Chile Chico (4,5 Stunden weiter entfernt, an der Grenze zu Argentinien) fahren wollen, allerdings scheint niemand in diesem aus einer Straße bestehendem Dorf zu wissen, wo oder wie man einen Transfer nach Chile Chico buchen kann. Nachdem wir eine gute halbe Stunde von A nach B und C geschickt werden, finden wir zum Glück noch einen Transport für heute um 16.30 Uhr. Hiernach buchen wir schnell Last-Minute die Bootstour zu den Grotten, es ist 14.29 Uhr und die Tour startet um 14.30 Uhr, wir steigen gerade rechtzeitig ins Boot und los geht die Fahrt; über den allerschönsten See, den wir jemals gesehen haben: hellblaues, super klares Wasser, man kann fast den Boden sehen. Es ist windstill und daher haben wir das Gefühl, auf einem Spiegel zu fahren. Zudem sind wir umringt von prächtigen Bergen, atemberaubend, wunderschön! Dann kommen wir an bei den Marmorgrotten, die so aussehen wie edelste Marmorplatten, aber dann komplett geformt durch die Natur, wow, was ein Anblick! Wir haben ungefähr 100.000 Fotos gemacht, es ist unglaublich schön hier! Leider ist die 1,5 Stunden dauernde Tour schon wieder vorbei und wir fahren zurück nach Puerto Tranquilo, wo wir kurz was essen, unseren Transport suchen und (Chilenisch pünktlich) um 17.30 Uhr losfahren Richtung Chile Chico. Die Fahrt ist wieder ganz schön hubbelig, aber der Ausblick ist prächtig; wir fahren entlang des nördlichen, chilenischen Eisfeldes und haben Sicht auf die enormen Schneemassen und die Gletscher in der Ferne. Der durch die Schotterwege aufgewirbelte Staub, der den Bus durchzieht, ist bei dem tollen Naturanblick dann auch Nebensache, und ausgestattet mit Schal vor dem Mund, kommen wir abends gegen 22 Uhr endlich in Chile Chico an. Unsere Busfahrerin organisiert zum Glück ein Hostel für uns, in dem wir müde und erschöpft vom langen und stressigen Tag aber glücklich ins Bett fallen. Morgen werden wir Chile kurzzeitig verlassen und in Argentinien weiter Richtung Süden reisen.

Liebe Grüße von uns beiden

1. Olga:
    10 december 2016
    Zo grappig om jullie Chili verhalen te lezen en te zien hoe jullie reis heel anders gepland is en jullie toch ook dezelfde plekken aandoen. Leuk ook dat jullie de Navimag hebben gekozen! Blijf vooral lekker genieten! Dikke kus!