Pucón & Puerto Montt

13 november 2016 - Pucón, Chili

Pucón & Puerto Montt 13-11-2016/16-11-2016

Pucón

Toen we de bus uit stapten in Pucón hebben we eerst maar een extra jas aangedaan, het is hier een stuk frisser dan in Santiago. Nadat we een 45 minuten rondgedwaald hebben door de stad (navigatie stuurde ons de verkeerde kant op) vinden we uiteindelijk ons hostel. Het is een beetje rommelig, maar erg huiselijk, we raken aan de praat met eigenaar Benny, en we boeken voor dezelfde middag een Hydrospeed tour. Hydrospeed is vergelijkbaar met raften, alleen zit je niet samen in een boot, maar lig je individueel op een soort halve surfplank met flippers aan in de “wilde” rivier. Ondanks alle uitrustig (helm, wetsuit, overschoenen, handschoenen) was het erg koud in het water, na een uurtje trappelen en rapids trotseren stappen we dan ook half bevroren uit het water. Het was gaaf om te doen, maar nu snel naar het hostel voor een warme douche. Het is de komende dagen slecht weer in Pucón, daardoor kunnen we de vulkaan Villarica (de reden waarom we hierheen zijn gekomen) niet beklimmen, tijd om op beter weer te wachten hebben we helaas ook niet, dus besluiten we alvast de bus naar Puerto Montt te boeken. Na het avondeten hebben we met de andere gasten in het hostel nog een kleine salsa avond gehouden (komt de cursus toch nog van pas), eerst geen zin in omdat we wat moe waren, maar uiteindelijk was het best gezellig. De volgende dag hadden we gepland om te gaan wandelen in National Parque Huerquehue, maar het regent al de hele morgen, dus we besluiten in het hostel te blijven en de verdere reis te gaan plannen. Dit bleek nog lastiger dan gedacht, we zijn de hele dag bezig geweest met het uitzoeken van de mogelijkheden, uiteindelijk hebben we er genoeg van ;), en besluiten in Puerto Montt verder te kijken. Na onszelf getrakteerd te hebben op sushi, hebben we met alle mensen in het hostel (een stuk of 10) een movie night gehouden in het hostel. Benny had een film uitgekozen, open haard aan, chips op tafel en onderuit gezakt in de bank komen we de avond wel door.

De volgende morgen lopen we al vroeg richting het busstation samen met Barbara en Chad. Een Amerikaans stel, dat net als wij, vanaf Puerto Montt verder naar het zuiden reist, maar ook nog niet zeker weten hoe ze dat gaan doen.

Puerto Montt

Aangekomen in Puerto Montt worden we welkom geheten door het Patagonische weer – grijze lucht, beetje regen en wind. Als we onszelf net helemaal ingepakt hebben tegen de regen, klaart de lucht op en komt de zon tevoorschijn. Welkom in Patagonie, het kan hier in een paar minuten helemaal omslaan. Na de lunch zoeken we het hostel op, zetten de grote backpacks op de kamer en gaan de stad weer in voor het boeken van de ferry. We hebben besloten om per boot verder te reizen, en gaan de verschillende maatschappijen af om te vergelijken. Uiteindelijk boeken we bij Navimag, beetje duurder, maar een stuk comfortabeler. De rest van de middag brengen we door in de stad, toeristeninformatie was dicht i.v.m. stakingen, dus hebben we een winkelcentrum opgezocht – we hebben nog een regenbroek nodig ;). Na wat gegeten te hebben willen we een bar opzoeken om voetbal te gaan kijken, vanavond speelt Chile tegen Uruguay, voor de Chilenen een belangrijke wedstrijd. Na wat zoeken en hulp van een lokale Chileen vinden we een leuke bar, en zien we Chile winnen. De Chilenen worden gek, wat een gepassioneerde supporters, het was een geweldige ervaring!

De volgende dag boeken we op aanraden van de eigenaar van het hostel een tour. Wij gaan snel naar het busstation om de tour te boeken, regelen nog lunch voor onderweg, uiteindelijk alles op het nippertje gehaald en de tour kan beginnen. We zaten in een busje met 8 andere Chileense toeristen en de chauffeur, dus we waren de enige buitenlanders. Maar nadat we de Chileense voetbalkreet hadden geroepen (Chi, Chi, Chi, Le, Le, Le, Viva Chile) werden we met gejuich onthaald, de rit kan beginnen! Bernardo, onze gids verteld onderweg al veel over de stad en de omgeving. We rijden richting Puerto Varas, waar we kort stoppen om rond te lopen. Vroeger waren hier veel Duitse immigranten, dat is ook goed te zien, het lijkt wel alsof je in Winterberg rondloopt. We rijden verder en stoppen onderweg nog een paar keer om van het uitzicht te genieten. Voor de lunch stoppen we bij een duur restaurant waar alle Chilenen naar binnen gaan, wij hebben ons eigen eten mee, dus we zoeken een rustig strandje op om daar met z’n tweeën te eten. Na de lunch zijn we doorgereden naar het nationaal park Vicente Pérez Rosales, waar we nog kort stoppen bij een laguna en vervolgens verder doorrijden richting de watervallen (Los Saltos de Petrohue). Daar lopen we een uurtje rond, overal helder blauw water, met vulkanen op de achtergrond. Onze Chileense “familie” had trouwens geregeld dat we het park als local naar binnen konden, dit scheelt de helft van de prijs, wat zijn het toch aardige mensen J. De rest van de tour brengt ons nog langs verschillende korte foto stops, waarna we terugrijden richting Puerto Montt. Een leuke dag, met gezellige mensen!

Lieve groetjes van ons

Pucón & Puerto Montt (13. – 16. 11. 2016)

Pucón

Als wir am Morgen in Pucón aus dem Bus steigen, ziehen wir uns erst mal direkt eine extra Jacke an; es ist hier um einiges kälter als in Santiago. Nachdem wir 45 Minuten durch die Stadt geirrt sind auf der Suche nach unserem Hostel (die Navigation auf unserem Handy hat uns in die verkehrte Richtung geschickt), haben wir es endlich gefunden. Da erste was uns auffällt, als wir unser Hostel betreten: es herrscht Chaos, aber ein angenehmes Chaos und Benny, der Besitzer, empfängt uns total herzlich, wir fühlen uns direkt wohl. Für den Nachmittag buchen wir eine Hydrospeed Tour; dies ist vergleichbar mit Raften, allerdings sitzt man beim Hydrospeed nicht in einem Schlauchboot, sondern liegt individuell auf einer Art halbem Surfbrett und hat Flossen an, und so versucht man durch den wilden Fluss zu treiben ohne unter zu gehen :). Trotz aller Ausrüstung (Helm, Tauchanzug, Füßlingen und Taucherhandschuhen) war es sehr kalt im Fluss; und nach 1 Stunde gestrampelt und sich gegen die Stromschnellen behauptet zu haben, kommen wir halb erfroren aus dem Wasser. Es war super cool, um mal gemacht zu haben, aber wir waren froh, als wir wieder im Hostel waren und unter die heiße Dusche gehen konnten. Die kommenden Tage ist das Wetter sehr schlecht in Pucón; daher können wir den Vulkan Villarica (der Grund für unseren Besuch in Pucón) leider nicht besteigen, und wir haben auch leider keine Zeit, um auf besseres Wetter zu warten, darum beschließen wir, den Bus zum nächsten Ziel, Puerto Montt, für übermorgen zu buchen. Nach dem Abend essen haben wir mit den anderen Hostelbewohnern noch einen kleinen Salsa-Abend im Wohnzimmer veranstaltet – also kommt uns unser Salsa-Kurs vom Frühjahr doch noch zu Gute ;). Am nächsten Tag hatten wir eigentlich eine Wanderung im National Park Huerquehue geplant, aber durch das schlechte Wetter ist leider auch dieser Plan im wahrsten Sinne des Wortes ins Wasser gefallen. Wir bleiben im Hostel und planen unsere Weiterreise in den Süden Chiles. Es stellte sich heraus, dass dies schwieriger ist als gedacht, wir sind daher auch den ganzen Tag damit beschäftigt; letztendlich rauchen uns die Köpfe und wir beschließen, in Puerto Montt weiter zu planen. Nachdem wir uns am Abend Sushi gegönnt haben, veranstaltet Benny noch eine Movie Night für uns alle (wir sind ungefähr 10 Leute im Hostel): Kamin an, Chips auf den Tisch und gemütlich auf die Couch kuscheln, wir fühlen uns ganz wie zu Hause :).

Am nächsten Morgen laufen wir zusammen mit Barbara und Chad – einem Amerikanischen Pärchen aus unserem Hostel, die die gleichen Planungsprobleme wie wir hatten – zur Busstation, wo wir den Bus zum nächsten Ziel nehmen: Puerto Montt.

Puerto Montt

Gegen Mittag (die Busfahrt dauerte nur 6 Stunden) sind wir in Puerto Montt angekommen. Wir werden empfangen durch echtes Patagonisches Wetter: graue Luft, Nieselregen und starker Wind; nachdem wir uns mit Regenjacke und Schal gegen das Wetter gewappnet hatten, klart es plötzlich auf und die Sonne scheint – das Wetter hier ist echt unvorhersehbar, in ein paar Minuten kann es wieder total anders sein. Nach dem Mittagessen suchen wir unser Hostel, stellen die Backpacks dort ab und gehen wieder Richtung Stadt, um eine Fähre zu buchen; wir haben beschlossen, die Weiterreise in den Süden per Boot zu machen. Letztendlich buchen wir bei Navimag, die Tickets sind zwar etwas teurer, aber die Fähre ist dafür ein Stück komfortabler. Den Rest des Nachmittags laufen wir durch die Stadt, die Touristeninfo ist leider geschlossen in Verband mit (mal wieder) Streiks, daher gehen wir zum nahegelegenen Shoppingcenter – wir brauchen noch eine Regenhose für Patagonien :). Nachdem wir dort auch was gegessen haben, wollen wir eine Bar suchen, in der wir heute Abend das Fußballspiel Chile : Uruguay gucken können, für die Chilenen ein wichtiges Spiel. Nach kurzer Suche und Hilfe von einem einheimischen Chilenen finden wir eine gesellige Bar, und wir sehen Chile gewinnen, was ein großartiges Erlebnis, die Bar steht Kopf, die Chilenen sind leidenschaftliche Fußballfans, herrlich um mit zu erleben!

Am nächsten Tag machen wir auf Empfehlung unseres Hostelmanns eine Tagestour zum Parque Nacional Vicente Pérez Rosales. Wir gehen zur Busstation, um die Tour zu buchen und kaufen unterwegs im Supermarkt noch Brötchen und Obst für’s Mittagessen ein. Wir sitzen im Bus mit 8 anderen Chilenischen Touristen und dem Busfahrer/Guide, wir beiden sind die einzigen Ausländer; aber nachdem wir den Chilenischen Fussball-Jubelruf (Chi, Chi, Chi, Le, Le, Le, Viva Chile; den wir am Vorabend gelernt hatten) voller Enthusiasmus schreien, werden wir mit Jubel und Beifall in unsere kleine Chilenische Familie aufgenommen :). Bernardo, unser Fahrer/Guide, erzählt uns unterwegs viel über die Stadt und die Umgebung. Unser erster Stopp ist im Städtchen Puerto Varas. Hier gab es früher viele Deutsche Immigranten, was man noch gut am Stil der Häuser erkennen kann; es ist als wenn wir durch Winterberg laufen :). Wir fahren weiter und stoppen unterwegs noch ein paar Mal, um von der tollen Aussicht über Vulkane, grüne Wiesen und Täler zu genießen. Hiernach kommen wir an im Nationalen Park Vicente Pérez Rosales, wo wir zuerst bei einer versteckten Lagune anhalten, um anschließend weiter Richtung Los Saltos de Petrohue (atemberaubende Wasserfälle) zu fahren. Da laufen wir ne gute Stunde umher und geniessen von klarem, blauen Wasser, den Wasserfällen und den Vulkanen im Hintergrund. Unsere Chilenische „Familie“ hatte übrigens dafür gesorgt, dass wir als Einheimische in den Park reinkommen, das kostet nur die Hälfte vom Ausländer-Eintrittspreis – die Chilenen sind doch wirklich super nette Leute! Am Abend kommen wir wieder glücklich aber müde an in Puerto Montt – wir hatten einen tollen Tag mit toller Natur und mit tollen Menschen!

Liebe Grüsse von uns beiden

1. Mama & Papa:
    7 december 2016
    Es ist doch toll, was man mit einem chilenischen Schlachtruf alles erreichen kann :) Wir lesen im Moment eure heute neu geschriebenen Reiseberichte und kommen aus dem Staunen nicht mehr heraus......Wie ungezwungen und mit einer bewundernswerten Leichtigkeit ihr beiden die verschiedenen Situationen meistert...einfach toll *** GLG Mama&Papa