Buenos Aires & Iguazú

23 augustus 2016 - Puerto Iguazú, Argentinië

Hallotjes allemaal (fuer die deutschen Menschen bitte nach unten scrollen :-)),

Hier komt het eerste lang verwachte berichtje van ons twee wereldreizigers.

Na een wat hobbelige en super lange vlucht zijn we in de ochtend van 16/08/16 op het vliegveld in Buenos Aires geland. Toen meteen we de eerste uitdaging – Wouter’s backpack stond nog ergens in Londen op het vliegveld. Dat was natuurlijk een dikke tegenvaller, maar gelukkig was het meisje bij de bagage claim erg aardig en kregen we een credit card met tegoed mee van British Airways ter compensatie. Daarna richting de stad met een lokale bus, want aan taxi’s of toeristenbussen doen we niet – we willen graag ervaren hoe lokale mensen van A naar B komen. Na een beetje zoeken en met behulp van de super aardige Argentijnse mensen hadden we de lokale busstation vrij snel gevonden. Hoe laat de bussen rijden konden we niet vinden, je moet bij de juiste bus je hand opsteken en erin springen – aan tijden doen ze hier niet. Na 1 ½ uur gewacht te hebben dachten we dat we de juiste, ‘de snelste’ bus te pakken kregen, maar het super hobbelige ritje (niks in vergelijking met de vlucht) duurde maar liefst 2 uur.  We hebben wel gelijk alle buitenwijken van Buenos Aires gezien. Ons hostel ‘Garden House’ hebben we vrij snel gevonden en konden ook gelijk inchecken – het was 15.30 uur lokale tijd, inmiddels al 26 uur onderweg. Aardig en behulpzame mensen in het hostel – zoals eigenlijk alle Argentijnen hier. Om 19uur gingen we al naar bed want we waren super moe.

Buenos Aires (16 – 19 augustus 2016)

De volgende paar dagen hebben we de stad bekeken, met strak blauwe lucht en een zonnetje, graad of 20 overdag. In de ochtend en avond is het behoorlijk kouder. Veel verkend (o.a. met een Free Guided tour) en veel zelf ontdekt, b.v. Cementerio de la Recoleta (met de begraafplaats van Evita), Plaza de Mayo, Avenida de 9 julio (18 baans weg dwars door het centrum), stadion van Boca Juniors (het Ajax van Argentinie), het openbaar vervoer (’t is wat oud en versleten :-) ), Milonga (een tango dans plek). Als samenvatting: Buenos Aires is een wereldstad, met Spaans bereik je meer dan met Engels. Onze laatste worden aan Buenos Aires: Je bent indrukwekkend, vooral super druk, overal stink je naar auto's, bussen en pis, MAAR toch werd je elke dag een beetje mooier.

Puerto Iguazú (20 – 25 augustus 2016)

Na een lange busrit van 18 uur zijn we aangekomen in een regenachtige Puerto Iguazú. Nadat we het hostel hadden gevonden en daar de backpacks konden droppen zijn we de stad in gegaan om iets te eten. Omdat ons hostel (Poramba Hostel) vooral Yvonne een beetje tegenviel (erg donkere kamer, stinkende en niet echt schone badkamer) zijn we op zoek gegaan naar een andere hostel voor de resterende dagen, en die hadden we ook redelijk snel gevonden. De volgende dag was het weer al ietsje beter (zonnig met wat wolken, 20 graden) en hebben we met een gehuurde fiets de stad en de omgeving verkend. Eerst een 7km lange fietstocht gemaakt “door de jungle” (was ons zo verteld maar echt jungle was het niet, meer een rondje door bebost gebied met beton platen als wegdek en af een toe een hotel) en daarna hebben we een dierenopvang centrum bezocht wat erg mooi was. Onder het genot van een biertje (fles van 1 liter) hebben we tussen de lokale mensen bij het drielandenpunt (Argentinië, Paraguay, Brazilië) gekeken naar de zonsondergang. De volgende dag zijn we eindelijk naar ons eerste hoogtepunt van de reis geweest: DE IGUAZÚ WATERVALLEN. Wat een prachtig stukje aarde. Zo schitterend mooi dat het met woorden bijna niet te beschrijven valt. Echt indrukwekkend met wat voor een kracht het water naar beneden stort. Het nationaal park heeft verschillende routes die we allemaal gelopen hebben (ondertussen wilde slingerapen en coati’s gezien) met als hoogtepunt de Garganta del Diablo – The Devils Throat – de hoogste en breedste waterval. Wat een ding was dat zeg. Bizar & indrukwekkend om te zien – een bijzondere belevenis om boven zo een waterval te staan. Om een waterval te zien is indrukwekkend, maar om er met een speedboot door heen knallen is helemaal om nooit meer te vergeten. Wat een ervaring was dat! Hoogtepunt 1 van onze reis is zeker geslaagd – op naar de volgende!

Hallotjes alle zusammen,

Hier kommt endlich unser erster Reisebericht.

Nach einem etwas hubbeligen und doch sehr langen Flug sind wir morgens (lokale Zeit 8.15 Uhr) am 16. August 2016 am Flughafen von Buenos Aires gelandet. Schon hatten wir die erste Herausforderung zu bewaeltigen – Wouters Backpack hatte scheinbar noch keine Lust auf Buenos Aires, der ist naemlich in London geblieben. Nachdem wir den ersten “Schock” ueberwunden hatten, war es doch gar nicht so schlimm, denn die nette Dame am British Airways Schalter hat uns gut weiter geholfen. Als wir dann noch ne Kreditkarte mit einem kleinen Betrag als Entschaedigung fuer die ersten Tage bekommen hatten, war alles wieder gut. Danach Richtung Stadt mit einem lokalen Bus; nicht mit Taxis oder Touristenbussen – wir wollen schliesslich wie echte Argentinier reisen. Nach kurzer Suche und mit Hilfe der netten argentinischen Menschen hatten wir die lokale Bushaltestelle ziemlich schnell gefunden. Buszeiten konnten wir allerdings nicht finden – so etwas gibt es hier nicht. Man muss einfach beim richtigen Bus den Arm hoch strecken und in den Bus rein springen – fertig. Nach 1 ½ stuendiger Wartezeit auf (wie wir dachten) den richtigen und schnellsten Bus ins Stadtzentrum sind wir “nur” 2 Stunden ueber hubbelige Wege gefahren bis wir endlich im Stadtzentrum angekommen sind. Unser Hostel “Garden House” hatten wir relativ schnell gefunden und wir konnten auch direkt einchecken. Es war 15.30 Uhr (lokale Zeit), inzwischen 26 Stunden unterwegs. Den Tag haben wir dann auch nichts mehr unternommen und sind um 19 Uhr schlafen gegangen.

Buenos Aires (16. – 19. August 2016)

Bei strahlend blauem Himmel und 20 Grad tagsueber (die Naechte sind doch ziemlich kalt, es ist hier schliesslich Winter) haben wir die folgenden paar Tage die Stadt erkundet. Viel gesehen bei der Gratis Stadtfuehrung und viel selbst entdeckt, u.a. Cementerio de la Recoleta (der Friedhof von unter anderem Evita), Plaza de Mayo, Avenida de 9 julio (18-spurige Strasse quer durch das Stadtzentrum), das Stadion von Boca Juniors (FCB von Argentinien), die oeffentlichen Verkehrsmittel (Bus und U-Bahn – es ist hier doch alles sehr veraltet :-) ), Milonga (wo einheimische Menschen Tango tanzen). Buenos Aires ist zwar eine Weltstadt, allerdings kommt man mit Spanisch weiter als mit Englisch. Unsere letzten Worte an Buenos Aires: Du bist eindrucksvoll, pulsierend, verkehrsreich, du stinkst (meistens nach Autos, Bussen und Urin), ABER jeden Tag bist du schoener geworden.

Puerto Iguazú (20. – 25. August 2016)

Nach einer ziemlich langen Busfahrt von insgesamt 18 Stunden sind wir rund 14.30 Uhr lokaler Zeit im regnerischen Puerto Iguazú angekommen. Nachdem wir unser Hostel gefunden hatten, haben wir unsere Backpacks dort abgestellt um in der Stadt etwas zu essen. Da unser Hostel (Poramba Hostel) – vor allem fuer Yvonne – nicht sehr ansprechend war (sehr dunkles Zimmer, stinkendes und nicht gerade sauberes Badezimmer), sind wir direkt auf die Suche nach einem anderen Hostel fuer die verbleibenden Tage gegangen, welches wir gluecklicherweise relativ schnell gefunden hatten. Das Wetter war am naechsten Tag viel besser (sonnig, 20 Grad) und wir haben bei einer Fahrradtour die Stadt und die Umgebung erkundet. Erst eine 7km lange Fahrradtour durch den “Dschungel” (wurde uns erzaehlt, war aber mehr ein dicht bewachsenes Gebiet mit Betonplatten als Strasse und ab und zu ein Hotel am Wegesrand) gemacht und anschliessend noch ein “Tierheim” mit verletzten und gestrandeten Tieren hier aus der Umgebung besucht. Unter dem Genuss von nem Bierchen (1 Liter Flasche) haben wir zwischen den einheimischen Menschen beim “Dreilaenderpunkt” (Argentinien, Brasilien, Paraguay) den Sonnenuntergang bestaunt. Am naechsten Tag war es endlich so weit, wir sind zum ersten Hoehepunkt unserer Reise aufgebrochen – den WASSERFAELLEN von IGUAZÚ (Sandy, kannst du dich noch an unsere Spanischpraesentation erinnern :-) ?). Was ein herrliches Fleckchen Erde. So unglaublich schoen, dass man es mit Worten kaum beschreiben kann. Wirklich eindrucksvoll mit was fuer einer Kraft das Wasser nach unten schiesst. Der Nationalpark von Iguazú hat verschiedene Wanderwege ueber und durch die Wasserfaelle, die wir natuerlich alle abgelaufen sind. Unterwegs haben wir wilde Affen und Coatis getroffen. Am Ende des Tages sind wir zum Tageshoehepunkt gekommen – dem Garganta del Diablo (Teufelschlucht) – dem hoechsten und breitesten Wasserfall. Was ein Ding! Unglaublich und eindrucksvoll um so etwas zu sehen – ein besonderes Erlebnis um direkt oben neben so einem Wasserfall zu stehen – was ist das laut! Um alle Wasserfaelle zu sehen ist schon verdammt atemberaubend, aber mit einem Speedboot dadurch zu rasen ist wirklich wahnsinnig cool – das haben wir dann auch noch gemacht :-). Der erste Hoehepunkt unserer Reise ist wirkich gelungen – auf zum naechsten!

Groetjes,

Wouter & Yvonne

1. Arne:
    23 augustus 2016
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben!!!! Erg leuk verhaal ga zo door! Er staat alleen een fout(je) in je duitse verhaal, er staat dat boca juniors de argentijnse fcb is....
    Geniet van julli reis!
    Groetjes Arne
  2. Sandra:
    Hallöchen ihr beiden! =)
    Total toll geschrieben!! Und weil es so schön war, musste ich natürlich gleich beide Versionen lesen. Konnte einfach nicht genug kriegen.
    Ja, ich erinner mich natürlich an die Präsentation...wie könnte ich die jemals vergessen.
    Freut mich zu lesen, dass die Wasserfälle ein voller Erfolg waren!
    Ich freu mich schon auf die nächsten Abenteuer!
    Dicker Schmatzer, Sandy =)
  3. Sanne:
    24 augustus 2016
    Lieverds, fijn om te lezen dat alles goed gaat! Ziet er nu al indrukwekkend uit en jullie gaan nog zoveel moois zien! :) Genieten...Liefs Sanne, Pascal en kusje van Fenne
  4. Andre en Marieke:
    24 augustus 2016
    Prachtige foto's, geniet nog van je verdere avonturen.
    Ik hoop dat jullie van deze reis mogen genieten.
    Groeten van je vader en moeder.
  5. Dennis:
    Hey ihr zwei :-),
    na da habt ihr ja schon richtig was erlebt in der kurzen Zeit. Bin gespannt auf die nächsten Beiträge.
    LG Grüße Dennis und Diana
  6. Dennis:
    Hey ihr zwei :-),
    ja da habt ihr ja in der kurzen Zeit schon richtig was erlebt. Wir sind gespannt auf die nächsten Beiträge.
    LG Dennis und Diana
  7. Aram Koek:
    24 augustus 2016
    Wat een fantastische foto's van de waterval. Veel plezier nog met de verdere reis! Groet, Aram
  8. Olga:
    Halootjes,

Klinkt heerlijk allemaal daar! De kop er al af en ik weet zeker dat jullie nog heel veel mooie dingen gaan beleven. Geniet ervan samen. Watervallen zien er echt super indrukwekkend uit, moet echt geweldig zijn om daar te hebben gestaan!

X Olga
  9. Sanne:
    Hey Yvonne en Wouter,

Leuk om jullie eerste reisverhaal te lezen! Gaaf die watervallen!!
    Heel veel plezier daar en enjoy!

Lfs, Sanne
  10. Margreet:
    24 augustus 2016
    Prachtige foto's en heel leuk om jullie ervaringen te lezen !!
  11. Debby:
    30 augustus 2016
    Dat ziet er geweldig uit!! Heel veel plezier samen
  12. Bram:
    1 september 2016
    Heeeyyyyyyyy, mooi verhaal en goed/leuk geschreven. Wat maken jullie nu al veel mee haha. Die biertjes van 1 liter gaan er wel denk haha. Geniet lekker en mooi om jullie avonturen zo mee te maken. Adios
  13. Armand en Francina:
    1 september 2016
    Wat een mooie foto's. Supermooie reis, wat een indrukken allemaal al. Ontzettend leuk om te lezen. Nog heel veel plezier!