Sucre, Potosí & Tupiza

16 oktober 2016 - Sucre, Bolivia

Sucre 16-10-2016 - 19-10-2016

Na een verschrikkelijke busrit van 12 uur zonder toilet zijn we vroeg in de ochtend aangekomen in Sucre. In het hostel een paar uur moeten wachten tot de kamer klaar was, Wouter heeft geslapen, die was in de bus erg ziek geworden. Yvonne is in de middag de stad in geweest om boodschappen te halen, in het hostel heeft ze home made kippensoep gemaakt, erg lekker! Wouter voelde zich al wat beter.
De volgende dag hebben we met Adryan & Aurélia afgesproken in de stad, eerst bijgekletst wat we allemaal beleefd hebben de afgelopen tijd en daarna de stad gaan bekijken. Allemaal rustig aan, want ook Aurélia was ziek geworden afgelopen dagen, dus we waren allemaal nog aan het aansterken ;). ’s Avonds gaan eten in een pizzeria, want de lokale tenten durfden we niet meer aan.
De volgende dag was Yvonne aan de beurt met ziek zijn, de hele dag op bed/toilet doorgebracht. Het hostel is wel erg fijn, met een goede keuken waar je makkelijk wat eten kan bereiden, en het is er ook lekker rustig. Een goede plek om aan te sterken.
Onze vierde dag in Sucre voelen we ons beide iets beter en besluiten we de stad in te gaan om nog wat souvenirs te halen. Na het winkelen hebben we nog een paar saltena’s (lokale snack, deeg gevuld met vlees) gegeten in de beste tent van Sucre. Sucre is een aardige stad met veel mooie gebouwen, jammer van de vele oude busjes die erg vervuilend zijn. Later in de middag gaan we richting onze volgende bestemming: Potosí.
Rond 18.00 uur aangekomen in Potosí, de stad ligt op 4100 meter hoogte, en is de hoogste bewoonde stad van Bolivia. Het is vooral bekend om de zilvermijnen, waardoor Potosi vroeger een van de rijkste steden ter wereld was, een bezoek aan de mijnen is dan ook de reden dat wij hierheen zijn gegaan. Onze vrienden Adryan en Aurélia zijn een dag eerder aangekomen en hebben al een mijntour geboekt, wij besluiten om in de ochtend langs hetzelfde kantoor te gaan, en ook de tour te boeken.

Potosí 20-10-2016/21-10-2016

In de ochtend op tijd langs het tourkantoor om de tour te boeken, het blijkt dat we alleen met ons vier zijn, dus een privé tour door de mijnen, onderweg stoppen we nog kort om een zakje coca bladeren en een fles drinken te kopen voor de mijnwerkers. Onze tour blijkt anders dan de andere mijntours, we bezoeken een niet-toeristisch deel van de mijn, wij zien dan ook geen enkele andere toerist. Wat zijn deze mijnen indrukwekkend, lopend door pikdonkere gangetjes, voornamelijk bukkend, en af en toe zelfs kruipend op handen en knieën. Onze gids legde alles duidelijk uit, en kende alle mannen in de mijn. Wat zijn de werkomstandigheden toch slecht voor de mijnwerkers, enorm stoffig, warm, en alles is handarbeid, geen enkele machine. Wij hebben nog kort meegeholpen met het tillen van de zakken, pfff niet te doen! Respect voor de mannen die er werken.
’s Avonds zijn we met z’n vieren naar de bioscoop gegaan, een aparte ervaring, compleet met cola en popcorn. De stoelen zijn van hout, en voor Wouter en Adryan wat aan de krappe kant, mensen komen halverwege de film nog binnen, en alles was in het Spaans natuurlijk. Ondanks alles hebben we een mooie avond gehad.
De volgende dag bezoeken we weer een saltena tent, dit keer nog gewilder dan de ander, er staat zelfs een rij tot en met buiten. Het is een komen en gaan van mensen, en het belangrijkste, de saltena’s waren lekker! In de middag gaan we met z’n vieren richting het busstation voor de volgende bestemming. We hebben erg veel lol met elkaar, dus besluiten we met z’n vieren verder te reizen. Als we rond 13.00 op het busstation aankomen, blijkt er tot 20.00 uur geen enkele bus te gaan, lekker weer L. Een andere optie is om met een prive minibus voor 7 personen richting Tupiza te gaan, dit doen we dan ook. Het is even wachten tot het busje vol zit, maar uiteindelijk vertrekken we richting onze volgende bestemming: Tupiza

Tupiza 21-10-2016/22-10-2016

Het ontbijt van het hostel is het beste van heel Bolivia: cereals, yoghurt, roerei, zachte broodjes, vruchtensap, koffie en thee, een heel fijn begin van de dag. Overdag hebben we rond geshopt voor Uyuni tours, na heel wat agencies bezocht te hebben zijn we eruit welke het wordt. We boeken de tour voor de komende dagen, en ook direct een tour per paard voor dezelfde middag. Na de lunch is het tijd voor het paardrijden, als een echte cowboy – compleet met halsdoek en hoed -  hebben we drie uur door het mooie canyon landschap gereden. Na drie uur paardrijden is het mooi geweest, en zoeken we een restaurant op voor diner. Na het eten op tijd naar bed, morgenvroeg begint onze tour naar Salar de Uyuni.

Lieve groetjes van ons!

Sucre (16. – 19. 10. 2016)

Nach einer schrecklichen Busfahrt von rund 12 Stunden ohne Toilette sind wir endlich früh morgens in Sucre angekommen. Im Hostel mussten wir ein paar Stunden im „Wohnzimmer“ warten, bis unser Zimmer bezugsfertig war. In der Zwischenzeit hat Wouter auf der Couch geschlafen, da er die Nacht im Bus ziemlich krank geworden ist. Yvonne ist nachmittags einkaufen gegangen, um für Wouter eine Hühnersuppe zu kochen und Gott sei Dank fühlte sich Wouter nach der Hühnersuppe schon etwas besser (und nicht noch schlechter bei Yvonne’s Kochkünsten ;)).
Am nächsten Tag haben wir uns mit unseren französischen Freunden Adryan und Aurélia in der Stadt getroffen. Nachdem wir uns gegenseitig erzählt hatten was wir die letzte Zeit erlebt haben, haben wir zusammen die Stadt erkundet. Wir haben es ruhig angehen lassen, Aurélia war gestern nämlich auch krank. Abends sind wir zusammen Pizza essen gegangen in einem touristischen Restaurant, an das lokale Essen haben wir uns erstmal nicht mehr ran getraut ;).
Am nächsten Tag war Yvonne dran mit krank sein; sie fühlte sich am Wochenende schon nicht so gut, aber heute hat es sie richtig erwischt, den ganzen Tag hat sie im Bett oder auf der Toilette verbracht. Glücklicherweise ist das Hostel sauber, relaxt und hat eine gute Küche; hier können wir uns also gut erholen.
An unserem 4. Tag in Sucre fühlen wir beiden uns endlich besser und beschließen, ein bisschen in die Stadt zu gehen, um nach Souvenirs zu schauen. Anschließend haben wir noch ein paar Saltena’s (lokaler Snack, mit Fleisch gefüllte Teigtaschen) im, so sagen sie hier, besten Restaurant der Stadt gegessen. Sucre ist eine schöne Stadt mit ganz vielen tollen, weißen Gebäuden und wird daher auch Ciudad Blanca genannt. Leider gibt es hier auch viele alte Minibusse, die enorm stinken und die ganze Luft verpesten. Später am Nachmittag nehmen wir wieder unser Lieblingsverkehrsmittel, den Bus, zum nächsten Ziel: Potosí.
Rund 18 Uhr kommen wir in Potosí an; die Stadt liegt auf 4100m Höhe und ist damit die höchst gelegene, bewohnte Stadt in Bolivien. Potosí ist vor allem bekannt durch die Silberminen im Cerro Rico (reicher Hügel), wodurch die Stadt früher zu den Reichsten der Welt gehörte. Ein Besuch der Silberminen ist dann auch unser Hauptgrund für unseren Stopp hier. Adryan und Aurélia sind gestern Abend schon in Potosí angekommen und haben die Minen-Tour für morgen gebucht; wir beschließen, die Tour direkt morgen früh mit den beiden zusammen zu machen.

Potosí (20. – 21. 10. 2016)

Als wir am Morgen zur Touragency laufen, stellt sich heraus, dass nur wir vier die Minentour für diesen Morgen gebucht haben, also bekommen wir eine Privattour :). Auf dem Weg zu den Minen stoppen wir noch kurz, um Koka-Blätter und eine große Flasche Fanta als Geschenk für die Minenarbeiter zu kaufen. Bei den Minen angekommen, merken wir, dass wir die einzigen Touristen auf dieser Seite des Berges sind – ein willkommenes Extra. Dann kann die Tour endlich starten. Was sind diese Minen doch eindrucksvoll um zu sehen! Wir laufen durch stockdunkle, enge Gänge, hauptsächlich bückend, manchmal sogar kriechend auf Händen und Füssen. Unsere Guide erklärt uns vieren alles ganz genau und kennt auch alle Minenarbeiter hier persönlich. Unglaublich wie schlecht die Arbeitsbedingungen für die Männer hier sind, es ist super staubig, unheimlich warm, und alles wird in Handarbeit erledigt – vom Steine aus der Wand kloppen bis hin zum Schutt aus der Mine fahren, über eine Art Schienensystem mit alten eisernen Karren die sich kaum schieben lassen, unvorstellbar! Wir haben noch kurz beim Steine schleppen mitgeholfen, pfff, kaum zu schaffen, Hut ab vor den Männern, die jeden Tag hier unten arbeiten. Am Abend sind wir zu viert ins Kino gegangen, eine Erfahrung für sich – die Stühle sind hier aus Holz und der Fußraum ist – vor allem für Wouter und Adryan – ziemlich eng, vom Film haben wir auch nicht viel verstehen können, weil andauernd noch Leute herein kamen und wir das Spanisch auch nicht gut folgen konnten :). Trotzdem war es ein lustiger Abend!
Am nächsten Tag haben wir uns zum Mittagessen wieder Saltenas gegönnt, diesmal war das Restaurant noch beliebter als das in Sucre, es gab eine Schlange bis raus auf die Straße – und das wichtigste, die Saltenas waren echt super lecker! Nach dem Mittagessen sind wir zusammen mit Adryan und Aurélia zur Busstation gegangen – wir haben so viel Spaß zu viert, dass wir beschließen, zusammen weiter zu reisen. Als wir um 13 Uhr beim Busbahnhof ankommen, finden wir heraus, dass es bis 20 Uhr heute Abend keinen anderen Bus zu unserem nächsten Ziel gibt, und was jetzt? Wir finden einen kleinen Privat-Minibus, der in unsere gewünschte Richtung fährt. Wir müssen zwar noch kurz warten bis der Bus voll ist, aber dann kann es losgehen, zum nächsten Ziel: Tupiza.

Tupiza (21. – 22. 10. 2016)

Das Frühstück in unserem Hostel ist das Beste was wir bis jetzt in ganz Bolivien gehabt haben: Cornflakes, Joghurt, Rührei, frische Brötchen (und endlich mal kein hartes, trockenes Brot), Fruchtsaft, Kaffee und Tee, ein guter Start in den Tag. Wir wollen von Tupiza aus die Salzwüste von Uyuni besuchen und laufen daher nach dem Frühstück von Tourbüro zu Tourbüro um Preise zu vergleichen. Letztendlich buchen wir eine 4-tätige Salar de Uyuni Tour für die kommenden Tage bei dem Büro, bei dem wir das beste Gefühl haben. Und da die Menschen da so nett sind, buchen wir auch direkt die Reit-Tour, die wir sowieso heute Nachmittag machen wollten. Nach dem Mittagessen sind wir startklar für die Pferde; mit Cowboyhüten und Halstüchern reiten wir 3 Stunden lang durch die wunderschöne Canyon Landschaft, die echt aussieht wie der Wilde Westen – wir fühlen uns wie richtige Cowboys :). Am Abend gehen wir noch kurz was essen, bevor wir wieder unsere Taschen packen und früh ins Bett gehen, morgen beginnt unsere Tour zur Salar de Uyuni.

Liebe Grüsse von uns beiden!

1. Margreet:
    4 december 2016
    Wat weer een avonturen om te lezen en wat hebben jullie een uithoudings vermogen, respect voor jullie !!! De foto's zijn ook weer mooi, alleen de foto waar Wouter ziek was schrok ik toch wel van, ik hoop dat dat jullie verdere reis bespaard blijft.Lieve Yvonne en Wouter geniet nog van jullie avonturen die komen gaan, ik kijk weer naar de reis verhalen uit. Liefs Jacques en Margreet