Salar de Uyuni

23 oktober 2016 - Salar De Uyuni, Bolivia

SALAR DE UYUNI 23-10-2016/27-10-2016

Wij waren om 06.30 uur mooi op tijd aangekomen bij de agency, in tegenstelling tot het personeel, dat was “Boliviaans” op tijd, zodat we om 07.15 uur - na de vers geperste jus d’orange van de aardige straatverkoper - konden vertrekken. Ons vervoersmiddel is een grote groene Toyota Landcruiser, lekker opvallend, Dennis en Livoria waren de chauffeur/guide en kokkin, erg lieve mensen. Na een half uurtje rijden stoppen we bij de rotsformaties van Sillar, dit is onze ontbijtplek. De achterklep van de auto gaat open en Livoria zet het ontbijt klaar, wat een geweldige locatie om te ontbijten. Na het ontbijt zijn we doorgereden richting Cuidad del Encanto, onderweg genoten van de verschillende uitzichten, aangekomen bij de Cuidad moesten we - zoals bij zoveel dingen in Bolivia - entree betalen. Mensen zetten gewoon een slagboom neer, en als je er langs wilt moet je betalen. De Cuidad is geen echte stad, maar een rotsformatie wat op een stad lijkt, dit was ook gelijk onze lunchstop voor vandaag, dus achterklep open en Livoria begon weer met toveren. Na de lunch gaan we via veel hobbelige en stoffige wegen en een aantal tussenstops (o.a. de ruines van Pueblo Fantasma) richting het Parque Nacional Reserva Eduardo Avaroa, dit is het nationale park waar we vannacht zullen overnachten en de komende dagen zullen rondrijden. Ons hostel ligt in Quetena Chico, een mini dorpje, met een school en een paar huizen. Het hostel is erg basic, maar meer dan een bed en een toilet hebben we ook niet nodig. We zijn de enige mensen in het hostel, net als de hele reis erheen, we zijn onderweg geen andere toeristen tegengekomen, heerlijk!

De nacht was warmer dan we dachten in onze kamer, maar toen we ’s ochtend naar buiten gingen voor het ontbijt was het steenkoud. Als ontbijt hadden we helaas weer “steenbrood” zoals we het liefdevol noemden, maar wel met een roerei! Na het ontbijt hebben we onze grote groene vriend weer opgezocht. Vandaag staan er veel bezienswaardigheden op het programma, we gaan eerst richting de thermale baden, onderweg nog gestopt bij een meertje (Salar de Chalviri) waar men mineralen wint. Aangekomen bij de thermale baden nemen we een heerlijk duik in het warme water, er zijn gelukkig nog niet veel andere toeristen, waardoor we het bad bijna voor ons alleen hebben. En we hebben ons ook gelijk opgefrist, want douchen in de hostels kan je zo goed als vergeten (Er is helemaal geen douche, of deze is ijskoud). Vervolgens zijn we doorgereden naar de Laguna Verde en Laguna Blanca, en inderdaad, het ene meertje is wit, en het andere mintgroen van kleur. Dit komt door de mineralen en het zonlicht wat erop schijnt. Een korte fotostop en snel weer de auto in, er stond namelijk een harde en koude wind. Daarna weer teruggereden richting de thermale baden, hier kregen we de lunch geserveerd. Goed trouwens dat we al gezwommen hadden, want nu zaten er zo’n 50 toeristen in het bad, lekker knus! Na wederom een heerlijke lunch van Livoria zijn we richting de geisers gereden op bijna 5000 meter hoogte. Het was indrukwekkend om te zien, de stoom die uit de geisers omhoog wordt geblazen en de modder die in verschillende kleuren, verspreid over het hele terrein “kookt”. Doorgereden richting Laguna Colorada (ja idd, met allerlei kleuren, rood,oranje,roze), waar we flamingo’s gespot hebben – die zitten in iedere laguna, maar hier zien we ze van dichtbij en zijn het er heel veel. Vervolgens doorgereden naar ons volgende slaapplaats. Tijdens het diner kregen we nog een verrassing van onze gids Dennis - een gekleurde cocktail en een glaasje wijn, proost!

De derde dag van de tour zou de minst leuke zijn dachten we van te voren, dit bleek dus totaal het omgekeerde te zijn. In de morgen hebben we allerlei rotsformaties bezocht en zijn we doorgereden naar Laguna Negra, na een kleine 20 minuten lopen komen we aan bij de laguna. Wat is deze verschrikkelijk mooi! Midden in het droge landschap ligt er ineens een schitterende groene oase, met donker water. Er zijn verder geen andere mensen, dus we kunnen heerlijk in stilte genieten van al het moois. Op de weg terug liepen we tussen de lama’s door en zagen we veel andere dieren. Op weg naar de lunch hebben we Anaconda Valley van bovenaf bekeken. Dennis (onze gids) wist een klein landweggetje erheen, waardoor we (zonder andere toeristen) een prachtig uitzicht hadden op de hele vallei. De naam van de vallei komt van de groene rivier die als een slang door het dal kronkelt. Na de lunch hebben we nog een oud treinstation bezocht, vroeger werd het veel gebruikt voor het vervoeren van mineralen, maar nu is het een verlaten station. Er rijdt nog wel 1 keer per week een trein langs, maar stopt dus niet, beetje een spookstadje. Vervolgens doorgereden naar het volgende hostel, aan de rand van de zoutwoestijn, helemaal gemaakt van zout. Na de vrije tijd in de middag gevuld te hebben met kaarten, werden we rond 17.00 uur door Dennis (als verrassing) meegenomen naar de zoutvlakte. We gaan van de zonsondergang genieten. We kennen de beelden wel van de TV, maar dan sta je er ineens zelf, onbeschrijfelijk mooi! Na een heleboel foto’s rijden we weer terug richting het hostel, waar we tijdens het diner weer een lekker “Bolivia” cocktail krijgen van Dennis. Na het eten op tijd naar bed, morgen gaan we naar de Salar de Uyuni.

Gisteravond hebben we al van de zonsondergang mogen genieten, maar vandaag gaan we de zoutwoestijn echt zien en beleven. Om 5.00 uur zijn we vertrokken, zodat we de zonsopgang konden zien, vanaf Isla Incahuasi, het cactuseiland. We waren eigenlijk net 2 minuutjes te laat, want toen we boven op het eiland aankwamen was de zon net boven de horizon uitgekomen, maar wat was het een waanzinnig gezicht, zo mooi. Daarboven hebben we zeker een uur van de zon en het uitzicht op de woestijn genoten. Na vele foto’s gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden richting de auto gelopen, waar er een reuze ontbijt klaarstond. We zitten op zoutstoelen aan een zouttafel te genieten van de cereals met yoghurt en een van Livoria zelfgemaakte taart in de form van een hart, wat is ze toch lief voor ons. Daarna zijn we verder de woestijn opgereden, en stopten we midden in het niets voor het maken van de Crazy Pictures. Het maken van de foto’s vergt een beetje oefening, maar uiteindelijk lukt het ons om wat leuke foto’s te maken. Vervolgens verder gereden naar de toeristische kant van de zoutwoestijn, met de dure zouthotels en de souvenir winkeltjes. Daar hebben we van onze laatste lunch genoten, en hebben we nog een kadootje gehaald voor Dennis en Livoria. Eenmaal in Uyuni aangekomen hebben we direct een transfer geregeld naar San Pedro de Atacama in Chile. Na afscheid te hebben genomen van onze twee lievelings bolivianen zijn we naar een café met WiFi gegaan voor het boeken van het verblijf in San Pedro. Onze transfer met 4 wheel drive vertrekt om 14.30 uur, de chauffeur was waarschijnlijk erg moe, want hij slingerde veel, en leek de laatste tien minuten zelfs af en toe in slaap te vallen. We zijn dan ook blij als we na vier uur aankomen bij het hostel. Vroeg naar bed, de wekker gaat weer om 04.30 uur.
De volgende morgen rijden we om 05.00 uur weg bij het hostel en rijden richting de grens met Chile, rond 08.30 uur komen we aan bij de grenspost van Bolivia, na de zoveelste geldklopperij truc – 15 bolivianos extra betalen om het land uit te komen - krijgen we een stempel en kunnen we het land verlaten. Met een busje rijden we richting de Chileense grenspost in San Pedro de Atacama. Hier moeten we 3 uur wachten tot de grens open gaat, de Chilenen zijn aan het staken, en dan gooien ze de grenzen dicht. We hebben de tijd gevuld met kaarten, we raken er langzaam aan verslaafd ;). Om 15.00 gaat de grens over en kunnen we Chile binnen. Het busje brengt ons helemaal naar het hostel, we frissen ons even op en spreken dan af met onze Franse vrienden om wat te gaan eten in de stad.

Lieve groetjes van ons

SALAR DE UYUNI (23. – 27. 10. 2016)

Wir vier standen pünktlich um 6.30 Uhr vor dem Tour Büro, im Gegensatz zum Personal, das war “bolivianisch” pünktlich, sodass wir um 7.15 Uhr endlich am nächsten Höhepunkt unserer Bucket List beginnen konnten: die Salzwüste von Uyuni! Nach einem frisch gepressten Orangensaft vom netten Straßenverkäufer beginnt die Tour in unserem “grünem Freund“, ein Toyota Landcruiser. Dennis ist unser Fahrer/Guide und Livoria unsere Köchin, super nette Menschen! Nach der ersten halben Stunde Fahrt stoppen wir am Wegesrand, wo wir einen guten Ausblick auf die Steinformationen von Sillar haben; der Kofferraum geht auf und Livoria serviert uns unser Frühstück, was ein ungewöhnlicher und toller Platz zum Frühstücken! Hiernach sind wir für ein paar Stunden weitergefahren Richtung Cuidad del Encanto, unterwegs konnten wir von den prächtigen Aussichten genießen, von kahlen Steppenlandschaften über verschneite Berge/Vulkane bis hin zu steilen Abgründen. Bei Ciudad del Encanto angekommen, mussten wir – wie bei so vielen Dingen in Bolivien – natürlich wieder Eintritt bezahlen. Menschen bauen einfach irgendwo im nirgendwo Schranken hin, und wenn man da vorbei will, muss man bezahlen. Die Ciudad del Encanto, ist keine echte Stadt (wie es der Name vermuten lässt), sondern eine Steinformation, die einer Stadt ähnelt. Hier wird unser Mittagessen serviert – Kofferraum auf, und Livoria beginnt wieder zu zaubern. Nach dem Mittagessen geht es über viele staubige und hubbelige Wege mit ein paar Zwischenstopps (u.a. bei den Ruinen von Pueblo Fantasma) Richtung Parque Nacional Eduardo Avaroa; dies ist der Nationale Park, in dem wir heute übernachten und in dem wir die kommenden Tage herumfahren. Unser Hostel (super basic, nur ein paar einfache Betten und eine Toilette, ohne Heizung oder gute Isolierung, und es hat nachts draußen gefroren ;) ) liegt in Quetena Chico, einem Minidorf mit einer Schule und ein paar Häusern. Wir sind die einzigen Menschen im Hostel, genauso wie den ganzen Tag über, wir haben keine anderen Touristen gesehen, herrlich!

Die Nacht in unserem Viererzimmer war Gott sei Dank wärmer als gedacht; als wir allerdings für‘s Frühstück raus auf den Flur gingen, war es dort eiskalt, also schnell alle Jacken anziehen, die wir dabei haben. Zum Frühstück gab es mal wieder „Steinbrot“ – wie wir das harte Brot liebevoll nennen ;) – aber diesmal mit Rührei! Nach dem Dennis unsere Siebensachen wieder gut auf dem Autodach verstaut hatte, konnte die Fahrt in unserem großen, grünen Freund weiter gehen. Heute stehen wieder viele Sehenswürdigkeiten auf dem Programm. Wir fahren zuerst zu dem vulkanischen Thermalbad; unterwegs halten wir noch bei einem großen See (Salar de Chalviri), in dem Mineralen gewonnen werden. Beim Thermalbad angekommen, tauchen wir im herrlichen, warmen Wasser unter (es ist zwar sonniges Wetter aber die Gegend ist durch ihre Höhe ziemlich kalt hier). Zum Glück sind um diese Uhrzeit noch nicht viele andere Touristen hier, sodass wir das kleine Bad fast für uns ganz alleine haben. Und diese Gelegenheit nutzen wir auch direkt zum „duschen“ – in den Hostels gibt es entweder gar keine Dusche oder diese ist eiskalt. Danach sind wir weiter gefahren zur Laguna Verde und Laguna Blanca, und tatsächlich, die eine Laguna ist mintgrün und die andere super weiß. Diese Farben entstehen durch die Mineralen und das Sonnenlicht. Nach einem kurzen Fotostopp sind wir schnell wieder ins Auto gekrabbelt, der starke Wind hier ist super kalt! Hiernach sind wir zurück zum Thermalbad gefahren, wo Livoria unser Mittagessen zubereitet. Gut übrigens, dass wir heute Morgen schon im Thermalbad waren, jetzt quillt dieses nämlich über mit fast 50 Touristen! Nachdem wir unsere Bäuche mit Livoria’s herrlichem Essen wieder gut gefüllt hatten, konnte die Fahrt weiter gefahren. Der nächste Stopp war bei den Geysiren, die sich auf 5000m Höhe befinden. Super eindrucksvoll, um zu sehen, wie heißes Wasser und Dampf aus dem Boden geschossen kommt und ringsherum gab es kleine Tümpel, in denen kochend heißer Schlamm brodelte. Der letzte Stopp des Tages war bei der Laguna Colorada, die ihrem Namen alle Ehre macht, sie erstrahlt nämlich in ganz verschiedenen Farben, rot, orange, rosa, etc. Hier konnten wir noch Fotos von den hunderten Flamingos machen, die hier leben. Flamingos gibt es in dieser Gegend in jeder Laguna, aber in der Laguna Colorada konnten wir sie von ganz Nahem beobachten. Am Ende des Tages sind wir in unserem nächsten Schlafplatz angekommen, im Dörfchen Villa Mar. Während des Abendessens bekommen wir noch eine Überraschung von Dennis – ein bunter Cocktail und ein Gläschen Wein, Prost!

Der dritte Tag startet mit einem herrlichen Frühstück, mit Livoria’s selbstgemachten Pfannkuchen! Wir dachten, der dritte Tag wird der am wenigsten interessante, allerdings stellte sich im Laufe des Tages das Gegenteil heraus. Nach dem wir am Morgen ganz verschiedene, eindrucksvolle Steinformationen besichtigt haben, fahren wir weiter zur Laguna Negra. Nach ca. 20 Minuten laufen kommen wir bei der Laguna an, unser erster Gedanke: WOW!! Was ist diese Laguna atemberaubend schön! Mitten in einer trockenen Gegend von Steinen, Felsen und Sträuchern liegt da auf einmal hinter den Bergen eine kleine grüne Oase mit ganz dunklem, glitzerndem Wasser. Wir sind die einzigen Menschen hier und konnten so in absoluter Stille von der Schönheit dieser Gegend genießen. Auf dem Rückweg zum Auto laufen wir über Weiden zwischen grasenden Lamas durch, herrlich :). Auf dem Weg zum Mittagessen (abermals aus dem Kofferraum heraus) halten wir noch beim Anaconda Valley. Da Dennis der beste Guide der Welt ist, bringt er uns oben auf einen Berg, von dem wir (als einzige Touristen da oben) einen prächtigen Blick auf die „Anaconda“ haben – einem grünen Fluss, der sich durch das steinige Tal schlängelt. Nach dem Mittagessen besuchen wir noch eine alte Bahnstation irgendwo im nirgendwo; früher wurde diese zum Verfuhr der Mineralen gebraucht, heutzutage liegt die Station still und ist hier kaum eine Menschenseele, das Dörfchen rings rum wirkt auf uns dann auch wie eine Geisterstadt. Anschließend fahren wir zum Hostel für die dritte Nacht, am Rande der Salzwüste und gänzlich gebaut aus Salz. Unsere freie Zeit am Nachmittag verbringen wir vier mit Karten spielen (unserem neuen Lieblingshobby) und werden um 17 Uhr von Dennis überrascht: Er nimmt uns mit zur Salzwüste von wo aus wir den Sonnenuntergang genießen können. Unsere erste Begegnung mit der Salar de Uyuni ist unbeschreiblich schön; man kennt die Salzwüste von vielen Bildern und aus dem Fernsehen, aber wenn man dann plötzlich selbst hier steht, ist es überwältigend! Nachdem wir ungefähr tausende Fotos gemacht haben, fahren wir zurück zum Hostel, wo Livoria schon für uns das Abendessen bereit stehen hat. Wir werden von Dennis wieder mit einem „bolivianischen“ Cocktail verwöhnt und gehen danach direkt ins Bett, morgen geht der Wecker ganz früh, sodass wir so viel Zeit wie möglich in der Salzwüste verbringen können.

Gestern Abend konnten wir bereits vom Sonnenuntergang am Rande der Salzwüste genießen, heute werden wir die Salzwüste dann echt sehen und erleben! Um 5 Uhr morgens sind wir im Dunkeln losgefahren vom Hostel, sodass wir von der Insel Incahuasi (die Kaktusinsel, die mitten in der Salzwüste liegt) aus, den Sonnenaufgang erleben können. Wir waren eigentlich 2 Minütchen zu spät, denn als wir oben auf der Insel ankamen, war die Sonne gerade über den Rand des Horizonts erschienen. Trotzdem war die Aussicht atemberaubend schön! Da oben haben wir ne gute Stunde von der Sonne und der Aussicht genossen und wieder hunderte Fotos gemacht. Als wir wieder unten beim Auto ankamen, hatte Livora bereits das Frühstück für uns vorbereitet, auf einem aus Salz gebauten Tisch mit aus Salz gebauten Stühlen. Es gab Cornflakes, Joghurt und einen selbstgemachten Herzkuchen, wir werden ganz schön verwöhnt von unserer „Mami“, wie wir Livoria mittlerweile liebevoll nennen :). Danach sind wir noch weiter in die Salzwüste gefahren, wo wir mitten im nirgendwo stoppten – es war Zeit für die Crazy Pictures, wofür die Salzwüste bekannt ist. Nach sicher mehr als 2 Stunden Fotos machen, sind wir an der touristischen Seite der Salzwüste angekommen, mit teuren Salzhotels und Souvenirshops. Hier kaufen wir noch schnell kleine Geschenke für Dennis und Livoria und genießen anschließend vom allerletzten Mittagessen. In der Stadt Uyuni angekommen, haben wir direkt unseren Transfer für denselben Nachmittag nach San Pedro de Atacama (Chile) inkl. 1 Übernachtung unterwegs geregelt und mussten uns schweren Herzens von unseren 2 Lieblingsbolivianern Dennis und Livoria verabschieden. Unser Transfer (wieder in einem Geländewagen) fährt um 14.30 Uhr los, vorher haben wir noch schnell unseren Schlafplatz in San Pedro in einem Café mit WLAN gebucht. Unser Chauffeur war anscheinend sehr müde, das Auto schwenkte viel von links nach rechts, und am Ende der Fahrt sah es so aus, als wenn er ab und an in Sekundenschlaf verfiel. Wir waren heilfroh, als wir in unserem Schlafplatz ankamen, wo wir früh zu Bett gingen, da morgen der Wecker bereits um 4.30 Uhr klingelt.

Am nächsten Morgen geht die Fahrt um 5 Uhr weiter und kommen wir rund 8.30 Uhr beim bolivianischen Grenzposten an. Nach dem uns da abermals das Geld aus der Tasche gezogen wird (so wie häufig in Bolivien) – wir müssen 15 Bolivianos pro Person bezahlen, um das Land verlassen zu können – bekommen wir einen Stempel im Reisepass und fahren endlich weiter nach Chile. Tschüss Bolivien, Hallo Chile! Mit einem kleinen Bus kommen wir beim chilenischen Grenzposten an in San Pedro de Atacama. Hier müssen wir 3 Stunden in der heißen Sonne warten, die Grenze ist geschlossen, die Chilenen streiken, und dann wird einfach mal für ein paar Stunden die Grenze dicht gemacht. Wir haben uns die Zeit mit unserem Lieblingshobby, Karten spielen, vertrieben und können um 15 Uhr endlich die Grenze passieren. Unser Bus bringt uns direkt zu unserem Hostel, wo wir uns ausruhen und auffrischen. Am Abend treffen wir uns wieder mit Adryan und Aurélia (die für diese Nacht in einem anderen Hostel verbleiben), um zum ersten Mal in Chile zu Abend zu essen.

Liebe Grüße von uns beiden

1. Marieke:
    6 december 2016
    Ik vind jullie foto's al overweldigend. Hoe zal het dan voor jullie zijn als je het zelf meemaakt. Soms niet te bevatten, lijkt me.
    Blijf genieten hoef ik natuurlijk niet te zeggen
    Dikke kus van ons.
  2. Olga:
    10 december 2016
    Ziet eruit als een super tour. Mooie landschappen en coole foto's! En leuk om te zien dat jullie er zo van genieten. Blijf dat vooral doen! Dikke knuffel, Olga