Lima, Paracas, Huacachina

15 september 2016 - Lima, Peru

Dag Ecuador, Hallo Peru (15-09-2016)

Om 22.00 uur de bus genomen richting Chiclayo in Peru, onderweg om 02.00 uur ’s nachts gestopt bij de grens om te stempelen, dit duurde wel een uur, omdat er tegelijk 3 volle bussen stopten. Om ongeveer 10 uur aangekomen in Chiclayo, de stad en de sfeer bevallen ons totaal niet. Veel verkeer en lawaai, onvriendelijke mensen, we dachten meteen; Snel weg hier! Op het busstation direct een bus naar Lima geboekt voor dezelfde avond, daarna geld pinnen om de bus te betalen. Toen naar het hostel gegaan wat we toch al geboekt hadden, daar overdag een beetje geslapen en opgefrist. ’s Avonds terug naar het busstation en op naar Lima. Lekkere stoelen in de bus (voor Yvonne), want voor Wouter waren ze te kort, maar dat zal de hele reis wel zo blijven, Zuid-Amerikanen zijn een stuk kleiner ;).

Lima 16-09 t/m 17-09

Aangekomen in Lima is het eerste wat opvalt de enorme drukte, het eerste wat tegenvalt is het feit dat iedere busmaatschappij zijn eigen terminal heeft, wat betekend dat we dus ergens in Lima afgezet zijn en op zoek moesten naar verder vervoer. Na even gezocht te hebben vonden we het grotere busstation. Eerst even ontbijten en dan verder de stad in op zoek naar ons zojuist geboekte hostel. Met de Metropolitano (een soort bovengrondse metrolijn) dwars door de stad, een ervaring op zich. Aangekomen bij het hostel in Miraflores erg vriendelijk ontvangen door een van de gastheren, informatie gekregen over de stad en een economisch aantrekkelijk restaurant (€3,- voor een heel menu). Na de lunch hebben we Huacapucllana bezocht, dit is een tempelcomplex van 400 n.C waar verschillende Pre-Inca volkeren geleefd hebben en wordt gezien als het ontstaan van de stad Lima. Vervolgens over de promenade langs de oceaan gelopen en een crêpe met aardbei en nutella gegeten met uitzicht op zee, even bijkomen van de drukte ;). In de avond naar Barranco gegaan, levendige wijk met veel live muziek. Dit blijkt na aankomst te kloppen, het hele plein stond vol met muzikanten en dansers. In een restaurant hebben we voor het eerst Peruaans gegeten, Anticuchos en chicha morada. Anticuchos is lamavlees op een spies, en chicha morada is een lokale drank gemaakt van mais. Het beviel ons prima!

De volgende ochtend zijn we richting het historische centrum van Lima gegaan voor de free walking tour (de beste manier om een stad te zien). Leuke tour, de gids vertelde veel en was vooral grappig, met aan het eind nog een kleine Pisco proeverij (de drank van de Peruanen). Na de lunch was het plan om te gaan relaxen op het strand, maar we zijn richting het busstation gegaan om een bus richting Paracas te boeken voor de volgende dag. Dit was zoals eerder gezegd lastiger dan gedacht, de Peruaanse mensen van het busterminal zijn minder behulpzaam en vriendelijk als hun Ecuadoriaanse buren, we zijn er de rest van de middag mee bezig geweest! Na alle inspanningen hebben we onszelf getrakteerd op een iets luxer restaurant, daar hebben we genoten van de zonsondergang en het lekkere eten.

Paracas 18-09 t/m 19-09

Na het ontbijt in het hostel (beetje schraal, droog broodje jam en een kopje thee) zijn we richting de bus gelopen. Om 11 uur vertrok de bus richting Paracas, nou ja niet helemaal naar Paracas, alle reizigers worden er bij Pisco op een kruising uitgezet en moeten vanaf hier verder reizen. Bij het uitstappen van de bus word je meteen belaagd door de vele taxi chauffeurs. Inmiddels hebben we geleerd dat je eerst een paar minuten moet wachten, en wat verder moet vragen naar de andere vervoersmogelijkheden. We wachten op een “collectivo” (een lokaal busje) richting het stadje. Uiteindelijk zijn we bij een local in een veel te kleine auto (toyota aygo, met 5 personen en 2 grote rugtassen) gestapt, dit was nog goedkoper ;). Deze bracht ons tot de officiële halte van de collectivos, daar overgestapt op een iets ruimere auto en richting Paracas gereden. Daar hebben we voor het eerste Ceviche geprobeerd, een Peruaanse specialiteit (rauwe vis ingelegd in limoen) – we vonden het maar niets, maar dit lag meer aan het restaurant denken wij. Daarna nog even op het strand gezeten, maar het werd al snel wat fris. Onderweg naar het hostel een biertje gekocht en de rest van de avond gerelaxt in het hostel. Waar we ook de tour voor de volgende dag geboekt hebben.

De volgende morgen om 8 uur vertrokken met de speedboot naar Islas Ballestas, voor ons duizend keer beter dan Isla de la Plata bij Puerto Lopez in Ecuador. We hebben peruvian boobies, humboldt pinguins en zeeleeuwen van heel dichtbij gezien, we konden ze bijna aanraken. Op en rond de eilanden waren echt miljoenen vogels, echt heel gaaf om te zien! Op de weg naar de Islas hebben we ook de “Candelabra de los Andes” gezien, een bekend pre-historisch teken in het zand waarvan eigenlijk niet goed bekend is hoe het er is gekomen nog wat het betekend. Terug in Paracas hebben we rond geshopt voor ons volgend avontuur, quad rijden door de woestijn (Paracas National Reserve), dit is een van de weinige plekken ter wereld waar de woestijn de zee ontmoet. Uiteindelijk een goede aanbieder gevonden en hebben we met Javier 2 uur lang door het National Park gereden. Van kale vlaktes tot mooie uitzichten aan het strand. Aan het eind wel totaal onder het zand en stof, maar dit hadden we niet willen missen! De rest van de dag rustig aan gedaan en ’s avonds noedels gegeten in het hostel. (Jawel, de eerste keer zelf ‘gekookt’).

Huacachina 20-09 t/m 21-09

’s Morgens rustig de tas gepakt en gewacht op de transfer naar Huacachina, dit is de enige oase in het grootste zandduingebied van Zuid-Amerika. Het hostel is snel gevonden, want groot is het hier niet. Meteen een zandbuggy tour geboekt voor dezelfde middag, en na de lunch een Pisco tour voor de volgende dag. Om 16 uur begon de buggy tour dachten wij, maar helaas ging na 5 minuten onze buggy kapot, dus hebben we een half uur op een nieuwe gewacht. Maar daarna was het super! Duin op en af met hoge snelheid, veel bochten en gerammel, het leek wel een achtbaan. Tussendoor nog van 5 hoge duinen afgegleden met een sandboard, heel gaaf, een paar schaafwonden horen er wel bij. Na de zonsondergang nog 30 minuten in de achtbaan terug naar het dorpje. In het hostel het zand wegspoelen, want het zat overal, daarna een restaurantje opgezocht om wat te eten.

Beetje uitgeslapen, ontbeten in een restaurant onder het hostel, vervolgens klimduin 2.0 beklommen. Wat was het steil zeg! Eindelijk boven eerst even uitgerust want het was een behoorlijke inspanning in de hete zon. Prachtig uitzicht over de oase, de woestijn en de stad Ica. Daarna rennend door het hete zand in een rechte lijn van de berg af. Nog snel douchen in het hostel en door naar de volgende tour. Een bodega tour om wat meer te weten te komen over Pisco en het te proeven natuurlijk. Over de tour kunnen we kort zijn, dit was echt de allerslechte tour die we ooit gehad hebben, hele korte rondleiding door de bodega – alles in het spaans, terwijl een bilingual guide beloofd was, en daarna in ongeveer 10 minuten 15 verschillende pisco’s proeven, op de terugweg nog langs een heksendorp (lees: toeristenval). We waren blij dat we weer terug waren in het dorpje. Daar toch maar weer een zandduin opgeklommen om van de zonsondergang te genieten. Nog een keer gegeten in hetzelfde restaurantje, en daarna richting het busterminal in Ica voor de bus naar de volgende bestemming; Arequipa.

Groetjes en tot de volgende keer,
de 2 wereldreizigers

Tschüss Ecuador, Hallo Peru (15. 09. 2016)

Um 22.00 Uhr pünktlich mit dem Nachtbus Richtung Chiclayo in Peru gestartet. Unterwegs um 2.00 Uhr nachts aus dem Schlaf gerissen; wir waren bei der Grenze angekommen, wo jeder aussteigen und sich den Stempel beim Zoll abholen musste. Dies dauerte leider gut 1 Stunde, weil zur gleichen Zeit 3 Busse dort angehalten haben. Morgens um 10 Uhr endlich angekommen in Chiclayo, Peru. Die Stadt und die Atmosphäre gefallen uns allerdings überhaupt nicht – mega viel Verkehr und Krach, hupende & stinkende Autos, Busse und Motortaxis, unfreundliche Menschen – wir dachten sofort: Wir müssen weg hier! Direkt am Busbahnhof für denselben Abend noch einen Nachtbus nach Lima gebucht. Danach zum Hostel (was wir leider schon gebucht hatten), um uns ein wenig von der Nachtfahrt nach Chiclayo zu erholen, zu duschen und zu relaxen. Abends mit dem Taxi zurück zum Busbahnhof, wo unser Nachtbus um 21.00 Uhr losfuhr Richtung Lima. Herrlich relaxte Sitze (Cama Sitze, 160 Grad kann man die zurück klappen), naja, relaxte Sitze für Yvonne – für Wouter etwas zu kurz, so wie alle Sitze und Betten in Südamerika, die Menschen hier sind nun mal ein Stückchen kleiner ;-).

Lima (16. – 17. 09. 2016)

In Lima angekommen ist das erste was uns auffällt die Hektik und das Gedränge – überall Menschen, Gestank, Autos, Busse und Lärm. Was wir direkt als eher unpraktisch erfahren, ist der Fakt, dass in Peru jede Busgesellschaft ihren eigenen kleinen Busbahnhof hat und nicht alle Busse, wie in Ecuador, am grossen Busbahnhof ankommen, was bedeutet, dass wir irgendwo in der Stadt rausgelassen werden und uns erstmal auf die Suche nach einer grossen Busstation machen müssen, wo wir frühstücken und WLAN benutzen können, um unser Hostel für die kommenden 2 Nächte zu buchen. Danach mit der übervollen Metropolitana (einer Kombination aus U und S Bahn quer durch die Stadt) auf die Suche nach unserem soeben gebuchten Hostel – eine Erfahrung für sich ;-). Als wir bei unserem Hostel im Stadtteil Miraflores ankamen, wurden wir herzlich vom Gastgeber empfangen, der uns direkt hilfreiche Informationen über die Stadt und eine gute Empfehlung für’s Mittagessen gegeben hat – ein ganzes Menü für €3,00 pro Person. Nachdem Mittagessen haben wir Huacapucllana besucht, einen alten Tempelkomplex von 400 n.Chr. indem verschiedene Pre-Inca Völker gelebt haben und der als Geburtstätte der Stadt Lima gilt. Anschliessend sind wir zur Strandpromenade gelaufen und haben uns zum Geräusch der rauschenden Wellen einen herrlichen Crêpe mit Nutella und Erdbeeren gegönnt, als Erholung vom Stadtstress bei unserer Ankunft ;-). Am Abend sind wir zum Stadtviertel Barranco gegangen, ein lebhaftes Viertel mit viel Live Musik. Dies konnten wir direkt bei unserer Ankunft im Viertel erleben – der komplette Plaza war voll mit Peruanischen Tänzern und Musikanten! In einem an den Plaza grenzenden Restaurant haben wir zum ersten Mal peruanisch gegessen – Anticuchos und Chicha Morada. Anticuchos ist Lamafleisch am Spiess und Chicha Morada ist ein lokales Getränk hergestellt aus Mais – es war super lecker!

Am nächsten Morgen sind wir mit der Metropolitana zum historischen Zentrum von Lima gefahren, um an einer Free Walking Tour teilzunehmen, einer gratis Stadtführung bei der man am Ende nur ein bisschen Trinkgeld bezahlt – für uns die beste Art um eine Stadt kennen zu lernen. Die Tour war interessant, der Guide super lustig und am Ende gab es noch einen Pisco Schnaps, das bekannte Getränk der Peruaner. Nach dem Mittagessen hatten wir eigentlich geplant, am Strand zu relaxen. Allerdings sind wir erstmal zum grossen Busbahnhof gefahren, um unseren Bus Richtung Paracas für den nächsten Tag zu buchen. Dies war, wie schon oben erwähnt, komplizierter als wir dachten; die peruanischen Menschen im Busbahnhof sind nicht so hilfsbereit und freundlich wie ihre Ecuadorianischen Nachbarn; daher waren wir hiermit den restlichen Tag beschäftigt! Nach allen Anstrengungen wegen unseres Bustickets haben wir uns ein etwas schickeres Restaurant am Strand für’s Abendessen gegönnt, wo wir bei Sonnenuntergang vom herrlichen Essen geniessen konnten.

Paracas (18. – 19. 09. 2016)

Nach dem Frühstück im Hostel (ein bisschen dürftig, trockenes Brot mit kaum Marmelade und einer Tasse Tee) sind wir zur Busstation gelaufen, um dort unseren Bus um 11 Uhr nach Paracas zu nehmen. Naja, nicht so ganz bis nach Paracas; man wird nämlich beim Städtchen Pisco (30 min von Paracas entfernt) mitten auf einer Kreuzung aus dem Bus geschmissen und muss ab dann sehen wie man nach Paracas kommt. Beim Aussteigen wird man direkt von Taxifahrern belagert, die einem ne teure Taxifahrt andrehen wollen. Da wir zwei aber wie richtige Locals reisen, haben wir uns nach einer anderen, günstigeren Transportmöglichkeit umgeschaut, z.B. Reisen mit dem „Collectivo“ (einem lokalen „Bus“ – quasi ein alter, rammelnder VW Bus überfüllt mit Leuten ;-) ). Nach einer kurzen Warterei und Rumfragerei sind wir letztendlich bei einem Peruaner in sein Privatauto gestiegen (viel zu klein, alter Toyota Aygo, 5 Personen, 2 grosse Rucksäcke), das war nämlich noch günstiger ;-). Dieser hat uns zum zentralen Platz gefahren, wo die ‚offizielle Haltestelle‘ (direkt an der Ecke einer grossen Kreuzung) der Collectivos ist; dort sind wir auf ein etwas grösseres Auto umgestiegen, welches uns dann direkt nach Paracas gebracht hat. In Paracas angekommen haben wir am Strand zum ersten (und letzten) Mal „Ceviche“ probiert; eine peruanische Spezialität (roher Fisch eingelegt in Limetten) – uns hat es nicht geschmeckt, was aber auch an dem Restaurant selber liegen kann. Danach haben wir uns noch kurz an den Strand gesetzt, aber es wurde schnell recht kühl. Daher haben wir uns im Supermarkt ein Bierchen gekauft und den restlichen Abend im Hostel gechillt.

Am nächsten Morgen um 8 Uhr sind wir mit dem Speedboot zu den Islas Ballestas gefahren; auch ne Art Budget Galapagos Inseln, aber für uns eindeutig viel schöner als die Isla de la Plata in Ecuador. Wir haben Peruanische Tölpel, Humboldtpinguine und Seelöwen von ganz nah gesehen, wir konnten sie beinahe aus dem Boot heraus anfassen. Auf und um die Inseln herum waren Millionen Vögel – mega cool um zu sehen. Auf dem Weg zu den Islas haben wir auch den „Candelabra de los Andes“ gesehen, ein bekanntes pre-historisches Zeichen im Sand (sieht aus wie ein übergrosser Kerzenständer), wovon bis heute eigentlich nicht bekannt ist, wie es dort hingekommen ist noch was es bedeutet. Nach 2 Stunden auf dem Boot zurück in Paracas angekommen, haben wir uns über unser nächstes Abenteuer informiert – Quad fahren durch die Wüste im Paracas National Reserve, dies ist einer der wenigen Orte auf der Welt wo Wüste direkt an einen Ozean angrenzt. Nachdem wir alle Preise und Anbieter verglichen hatten, sind wir letztendlich mit Javier 2 Stunden lang durch die Wüste gecrossed. Ab und an haben wir angehalten, um herrliche Fotos zu machen – von der kahlen Wüstenlandschaft bis hin zu den wunderschönen Aussichten am Strand. Am Ende der Tour waren wir zwar total voll mit Sand und Staub, aber dieses Abenteuer wollen wir nicht mehr missen! Den restlichen Tag haben wir wieder im Hostel relaxt und abends da Nudelsuppe gegessen (Ja, zum ersten Mal selbst „gekocht“ ;-) ).

Huacachina (20. – 21. 09. 2016)

Morgens haben wir in aller Seelenruhe unsere Taschen eingepackt und auf den Transfer nach Huacachina gewartet, den wir über unser Hostel gebucht hatten. Huacachina ist die einzige Oase im grössten Sanddünengebiet von ganz Südamerika. Als wir mittags in dort ankamen, haben wir unser Hostel direkt gefunden – Huacachina ist super klein und besteht eigentlich nur aus Restaurants, Souvernirshops und Hostels. Bei Ankuft im Hostel haben wir direkt für den gleichen Nachmittag eine Sandbuggytour inklusive Sandboarden gebucht, die um 16 Uhr startete; zumindest dachten wir das. Leider hat unser Sandbuggy nach 5 Minuten den Geist aufgegeben mitten in den Dünen und mussten wir gut ne halbe Stunde auf ein Ersatzbuggy gewartet. Als wir endlich alle ins Ersatzfahrzeug umgestiegen waren, ging die Tour los – und die war mega mega cool!! Dünen auf und ab mit hoher Geschwindigkeit, vielen steilen Kurven und viel Gewackel, es war fast wie in einer Achterbahn. Zwischendurch immer mal wieder auf einer hohen Düne gestoppt, von der wir dann auf dem Sandboard nach unten gesaust sind – super cool, und ein paar Schürfwunden gehören dazu ;-). Nach dem Sonnenuntergang sind wir dann 30 Minuten in der „Achterbahn“ zurück zum Dorf gerast. Nachdem wir uns im Hostel den ganzen Sand abgespült hatten (der war nämlich überall haha), haben wir den Abend ruhig in einem kleinen Restaurant ausklingen lassen; und wieder mal herrlich lecker und herrlich günstig gegessen.

Nachdem wir ausgeschlafen und gefrühstückt hatten, haben wir eine der steilsten Dünen direkt bei der Oase beklommen – was war das steil, oh man! Endlich oben angekommen haben wir uns erstmal kurz ausgeruht, es war ein ziemlich anstrengender Aufstieg in der heissen Sonne. Oben hatte man eine wunderschöne Aussicht über die Oase, die Wüstenstadt Ica und die ganze Wüste. Danach sind wir durch den heissen Sand die komplette Düne wieder runter gerannt und haben im Hostel kurz geduscht, bevor wir zur nächsten Tour aufgebrochen sind – einer Bodega Tour um mehr über das Nationalgetränk „Pisco“ herauszufinden. Über diese Tour haben wir leider nicht so viel zu schreiben, es war nämlich die allerschlechteste Tour, die wir bis jetzt gehabt haben. Erst eine ganz kurze Rundführung durch die Bodega, alles ganz kompliziert in Spanisch erklärt bekommen (obwohl uns versprochen wurde, dass die Tour auch auf Englisch sein wird), danach mussten wir in ungefähr 10 Minuten 15 verschiedene Piscos (hochprozentiger Schnaps) probieren. Auf dem Rückweg haben wir noch im „Hexendorf“ angehalten, was eigentlich besser als Touristenfalle zu beschreiben ist. Wir waren froh als wir gegen spätnachmittag wieder in Huacachina waren, wo wir zum letzten Mal eine Sanddüne hinauf geklettert sind, um vom Sonnenuntergang zu geniessen, bevor wir den Nachtbus zum nächsten Ziel, Arequipa (12 Stunden), genommen haben.

Liebe Grüsse und bis zum nächsten Mal,
die zwei Weltreisenden

1. Inge:
    Lieve wouter en yvonne!
    Wat leuk om iedere keer jullie verhalen te lezen!
    Geniet van jullie mooie reis!
    Xxx inge
  2. Marieke:
    Hoi daar.
    Wat een avonturen weer.
    Als ik zo mijn Aygo bekijk kan ik me bijna niet voorstellen hoe jullie met 5 personen( ik mag toch hopen inclusief chauffeur haha) en 2 rugtassen daar in hebben gepast.
    Mooie foto's.
    We kijken weer uit naar jullie volgende avonturen en wensen jullie veel genoegen en leuke mensen onderweg en natuurlijk een goede reis naar jullie bestemmingen.
    Dikke dikke knuffel van ons. Xxx
  3. Margreet:
    16 oktober 2016
    Ik heb wederom genoten van jullie verhaal, wat een prachtige reis maken jullie !!!
  4. Remco:
    16 oktober 2016
    Weet ook niet of Yvonne het een heel geslaagd idee had gevonden als je die Peruvian boobies aangeraakt had ;)
  5. Winni:
    17 oktober 2016
    Hallo ihr Beiden,
    viele Grüße aus dem schönen herbstlichen Sauerland nach Peru.
    Tolle Reiseberichte, wünsche Euch weiterhin viele schöne Erlebnisse und bleibende Eindrücke einer tollen Reise.
    LG, Winni
  6. Ancolet:
    19 oktober 2016
    Het gaat jullie heel goed zo te lezen.
    Leuk om op afstand hiervan mee te mogen genieten.
    Mooie verhalen, foto's en filmpjes!
    Heel veel lieve groeten van ons vier