Cotopaxi & Quilotoa

10 september 2016 - Latacunga, Ecuador

Cotopaxi & Quilotoa Lake (09-09-2016 en 10-09-2016)

We zijn vroeg vertrokken uit Quito, voor het volgende hoogtepunt, de beklimming van de vulkaan Cotopaxi (5897m), de hoogste actieve vulkaan ter wereld. We werden door Omar onze gids met een busje opgehaald, en onderweg naar Cotopaxi wist hij al veel te vertellen over de vulkanen in de omgeving. Na een korte ontbijt pauze onderweg zijn we doorgereden naar het Nationaal Park Cotopaxi. Aangekomen in het park zijn we met het busje doorgereden naar 4600 m hoogte, daar uitgestapt konden we de hoogte al goed voelen. Snel een extra jas aan, want het was behoorlijk koud, daarna begonnen aan de pittige klim naar de refuge, op 4864m hoogte. We waren beide blij toen we met brandende longen eindelijk boven aankwamen, 250m lijkt niet veel, maar we zijn 45 min. bezig geweest om te klimmen. Hoger klimmen was ook niet mogelijk omdat de vulkaan nog erg actief is, daarom hebben ze het stuk naar de top afgesloten. Na een korte adempauze zijn we weer terug naar het busje gelopen waar we de mountainbikes hebben gepakt voor de afdaling. Na 45 minuten waren we beneden bij het meertje, de wolken waren even weggetrokken, waardoor we een mooi uitzicht op de top van de vulkaan hadden. Na de lunchpauze hebben we de bus naar Latacunga gepakt.

Quilotoa Lake
Wederom vroeg opgestaan om met de eerste lokale bus naar Lake Quilotoa (kratermeer) te rijden, ontbeten op het busstation met rijst, kip en rode bieten (schijnt hier heel normaal te zijn). Twee uur rijden naar Zumbahua, daar overgestapt op een pick-up truck om de laatste 12 kilometer naar het meer af te leggen. Boven bij de krater aangekomen (bijna 4000m) was het erg koud en winderig, dus snel weer een extra jas aan (wat zijn we toch blij met onze kleding). Helaas was het vandaag bewolkt waardoor het meer niet zijn heldere blauw/groene kleur had, maar nog steeds erg indrukwekkend. Toen begonnen aan de afdaling naar beneden, een uur over een stoffig, zanderig en vooral steil weggetje. Beneden aangekomen hebben we aan het meer gepicknickt met rijst en fruit. Nog even een kort middagdutje gehouden om weer op kracht te komen voor de klim omhoog. Terug ging beter dan verwacht, na 1,5 uur waren we alweer boven. Daar de lokale bus richting Latacunga gepakt. Daar verblijven we nog 1 nachtje, om daarna door te reizen naar het zuiden.

Lieve groetjes, en tot het volgende avontuur ;)

Cotopaxi & Quilotoa Lake (09. 09. 2016 & 10. 09. 2016)

In Quito sind wir frueh zum naechsten Hoehepunkt aufgebrochen – die Besteigung vom Vulkan Cotopaxi (5897m), dem hoechsten noch aktiven Vulkan der Welt. Unsere Gruppe wurden durch Omar, unserem Guide, mit dem kleinen Privatbus um 7.15 Uhr abgeholt. Unterwegs hat er uns schon viel ueber alle Vulkane aus der Umgebung erzaehlt. Nach einer kurzen Fruehstueckspause ging es weiter zum Cotopaxi National Park. Dort angekommen sind wir erst mit dem Bus auf 4600m hoch gefahren – beim Aussteigen konnte man die Hoehe schon ordentlich spueren. Schnell ne extra Jacke an, denn es war ganz schoen kalt und windig. Danach konnten wir endlich mit der Besteigung zum Refuge, der Berghuette, beginnen. Diese liegt auf 4864m – sind zwar ‚nur‘ etwas mehr als 200m Aufstieg, aber wir waren beide heilfroh als wir da nach 45min total kaputt und mit brennenden Lungen ankamen – die Hoehe macht einem doch echt zu schaffen. Hoeher klettern konnte man nicht, da der Vulkan vor Kurzem noch sehr aktiv war, daher ist der Weg zur Spitze im Moment geschlossen. Nach einer kurzen Verschnaufpause sind wir wieder zurueck zum Bus gelaufen. Dort haben wir die Mountainbikes vom Dach geholt, um damit den Berg herunter zum Vulkansee zu fahren. Nach 45 Minuten Fahrt dort angekommen sind die Wolken kurzzeitig verschwunden, sodass wir freie Sicht auf die Spitze vom Cotopaxi hatten. Nach der Lunchpause sind wir mit dem lokalen Bus 2 Stunden nach Latacunga gefahren.

Quilotoa Lake
Wieder frueh aufgestanden um von Latacunga mit dem lokalen Bus zum Quilotoa Lake (Kratersee) zu fahren. Gefruehstueckt haben wir am Busbahnhof, Reis mit Huehnchen und rote Beete, typisch Ecuadorianisches Fruehstueck ;). Erst 2 Stunden mit dem Bus zum kleinen Ort Zumbahua, um von da aus die letzten 12 Kilometer zum Kratermeer mit dem Pick-Up Truck zu fahren. Oben beim Krater angekommen (fast 4000m) war es kalt und windig, also doch mal wieder ne extra Jacke an gezogen – was sind wir doch gluecklich mit unserer Ausruestung. Leider war es bewoelkt, sodass der Kratersee nicht in seiner gewoehnlich hellen blau-gruenen Farbe erstrahlen konnte; trotzdem war der See beeindruckend. Dann haben wir mit dem Abstieg zum See begonnen, eine Stunde lang ueber einen staubigen, sandigen und vorallem sehr steilen Weg. Unten angekommen erst mal gepicknickt mit Reis vom Vortag und Obst (Wouter ist der beste Obstschneider der Welt). Noch kurz einen Mittagsschlaf gehalten, um Kraft zu tanken fuer den Aufstieg. Dieser ging doch einfacher als gedacht, und nach 1,5 Stunden waren wir wieder oben. Danach mit dem lokalen Bus zurueck nach Latacunga, wo wir noch 1 Nacht verbringen bevor es weiter Richtung Sueden geht.

Liebe Gruesse, bis zum naechsten Abenteuer!

1. Annemarie:
    15 september 2016
    Hey moppies,
    Wat een avonturen zeg waanzinnig om te lezen en super mooie foto´s!
    kan niet wachten op jullie volgende avonturen.
    geniet ervan kanjers
    hele dikke kus en knuffel van pip en mij
  2. Ancolet:
    15 september 2016
    Hoi Wouter en Yvonne,
    Wat een leuke verhalen! Vol spanning en sensatie. Gaaf hoor.
    Wat zullen jullie veel indrukken en ervaringen opdoen.
    Prachtig om jullie zo te mogen volgen.
    Succes,geniet en we kijken uit naar jullie volgende berichten.
  3. Margreet:
    17 september 2016
    Geweldig om jullie ervaringen te lezen !!!!!
  4. Caro:
    18 september 2016
    Moin Moin ihr beiden Weltenbummler :)
    Wir sitzen hier grad auf unserer gemütlichen Couch in unserer NEUEN Wohnung (endlich!!!!! ) und lesen gespannt die letzten Berichte - und beneiden euch um die tollen Erlebnisse. Wirklich mega cool! Genauso wie euer Reiseblog - ihr könnten ruhig ein Buch darüber schreiben ;) nur das Spinnenfoto hättet ihr euch sparen können ;)
    Wir wünschen euch noch gaaaaanz viel Spaß und ganz viele tolle Erlebnisse!
    Liebe Grüße und eine ganz feste Umarmung aus Hamburg von uns beiden!!!!