Baños & Cuenca - laatste/letzter stop in Ecuador

11 september 2016 - Baños, Ecuador

Baños (11-09 & 12-09-2016)

Op 11 september zijn we heel vroeg uit Latacunga met de lokale bus vertrokken naar onze volgende bestemming Baños, waarover we hadden gelezen dat het een super toeristische plaats zou zijn, maar ook de uitvalbasis voor verschillende outdoor activiteiten. En toen we rond 9 uur in de ochtend daar aankwamen konden we het direct bevestigen – waar je kon kijken vonden we souvenir shops, hostels en restaurantjes maar ook veel tour operators die o.a. rafting, canyoning en freefall van een brug aanboden. Die eerste twee hebben we direct bij aankomst in ons hostel geboekt, want daarvoor zijn we toch hier naartoe gekomen.

Diezelfde dag om 12 uur ‘s middags ging onze canyoning tour van start waarbij je aan een touw gezekerd van een waterval afdaalt. Het waren alleen wij met z’n tweeën & de gids, dus een mooie privé tour gehad. Helaas was onze gids Leonardo niet echt een toppertje (gaf bijna geen uitleg en praatte niet zo veel), maar we hebben er zelf wat moois van gemaakt. De eerste 2 watervallen (15m en 20m hoog) moesten we naar beneden klimmen, Wouter als eerste en toen hij beneden was, mocht Yvonne van start gaan. Om door zo’n enorme hoeveelheid hard stromend water naar beneden te klimmen is in eerste instantie best eng, maar toen we door hadden hoe het moest was het best cool om te doen. De derde waterval was een soort glijbaan van 10 m,  en de vierde waterval was het spectaculairst – 45m vrij bungelend aan het touw naar beneden abseilen, terwijl het water ons om de oren suisde.

De volgende dag zijn we al om 4.30 uur opgestaan want we wilden de thermale baden verkennen waar de stad om bekend staat. Om 5.00 uur gaat het bad open en zaten we alleen met de oude brigade van Baños (voor wie het de dagelijkse routine is om hun dag badderend te starten) in de baden in plaats van overdag zij aan zij met tientallen toeristen het kleine bad te delen. Na het badderen nog kort in de hostel kamer een dutje gedaan voordat om 9 uur onze rafting tour begon. Dario en Paul, onze gidsen, waren net als onze groep (4 Amerikanen en 1 Australiër) erg sympathiek waardoor het raften nog veel leuker was. Het water was aardig koud en af en toe was de rivier ook best wild (voor Wouter had ie natuurlijk nog wilder kunnen zijn ;-)), maar allebei hebben we enorm veel lol gehad en vonden we het rafting avontuur super cool. Na het raften hebben we met twee Zwitserse meiden een taxi gedeeld en zijn we naar de Casa del Arbol boven op een berg (2640m) gereden waar je met een schommel, die vastgebonden zit aan een boom aan de rand van de berg, over de afgrond kan schommelen. Wat hadden we een prachtig uitzicht over de hele vallei, de vulkaan Tungurahua en de andere bergen en het schommelen was ook super gaaf. Na nog wat leuke foto’s te hebben genomen zijn we met die twee Zwitserse meiden aan de afdaling begonnen – dwars door het bos en de weilanden stijl de berg af naar beneden. Het waren twee erg geslaagde dagen in Baños; morgen gaan we met de bus verder naar het zuiden, naar Cuenca.

Cuenca (13-09 t/m 14-09-2016)

De 7,5 uur lange busrit naar Cuenca was niet een van de leukste (stoelen zaten niet lekker, huilende kinderen, kapotte tv) maar wel een van de mooiste die we gehad hebben. Onderweg veel verschillende landschappen en bergen gezien, zelfs de Chimborazo 6268m (de hoogte berg ter wereld, gemeten vanaf het middelpunt van de aarde). Ons verblijf in Cuenca is maar kort, en hebben daarom ook direct de bus naar Peru geboekt. ’s Avonds de stad bekeken en een drankje gedaan, eigenlijk wilde we nog wat kaarten versturen, maar dit is erg duur in Ecuador (€8,- per kaart), dus stellen we het nog even uit. De volgende morgen ontbeten op de lokale markt, na het ontbijt nog het panamahoed museum bezocht, een rondleiding gehad door de grote kathedraal en daarna terug naar het hostel gegaan om een stukje voor de reisblog te typen. Om 22.00 uur vertrekt de bus richting Peru.

Meer foto's volgen als we weer sneller internet hebben.

Groetjes van ons

Baños (11. & 12. 09.2016)

Am 11. September sind wir früh mit dem lokalen Bus aus Latacunga zum nächsten Reiseziel Baños gefahren. Hierüber hatten wir gelesen, dass es zum einen super touristisch aber auch der Standort für verschiedene Outdoor Aktivitäten sein soll. Und als wir um 9 Uhr morgens in Baños ankamen, konnten wir das Gelesen direkt bestätigen – wo man hinschaute nur Souvenir Shops, Hostels und Restaurants sowie unheimlich viele Tourveranstalter die u.a. Rafting, Canyoning und Bungee Jumping von einer Brücke anboten. Die ersten Beiden haben wir direkt bei Ankunft in unserem Hostel gebucht, dafür sind wir schliesslich nach Baños gekommen.

Am selben Tag um 12 Uhr mittags startet unsere Canyoning Tour, wobei man - an einem Seil gesichert – sich von Wasserfällen abseilt. Unsere Gruppe bestand nur aus uns beiden und unserem Guide, ne kleine Privattour also. Leider hatte unser Guide Leonardo scheinbar nicht ganz so viel Lust auf diese Sonntagstour wie wir beiden (hat quasi so gut wie gar nicht mit uns geredet und eine echte Erklärung wie man sich am besten vom Wasserfall abseilt gab es auch nicht), aber wir haben uns den Spass dadurch natürlich nicht verderben lassen. Von den ersten beiden Wasserfällen (15m und 20m hoch) mussten wir runter klettern; erst Wouter, und als er unten angekommen war, durfte Yvonne ihr Glück versuchen. Es jagt einem im ersten Moment echt ein bisschen Angst ein, um sich durch so eine gigantische Menge an herunter strömendem Wasser abzuseilen, aber wenn man erst einmal heraus gefunden hat, wie es funktioniert, ist es super cool. Der dritte Wasserfall war eine Art Rutsche von 10m; und der vierte und letzte Wasserfall war am spektakulärsten – 45m frei hängend im Seil nach unten abseilen währenddessen einem das Wasser um die Ohren saust!

Am nächsten Tag ging bereits um 4.30 Uhr der Wecker, da wir so früh wie möglich die thermalen Bäder der Stadt besuchen wollten. Diese öffnen jeden Tag um 5.00 Uhr morgens und wenn man früh ist, hat man die Chance, nicht von hunderten Touristen erdrückt zu werden. An diesem Morgen sassen wir also nur mit einheimischen, älteren Ecuadorianern im Bad, für die es die tagtägliche Routine ist, um in den Tag zu starten. Nach dem Baden haben wir noch kurz im Hostel relaxt, bevor es um 9 Uhr zum Rafting ging. Dario und Paul, unsere Guides, waren uns direkt sympathisch, genauso wie der Rest unserer Gruppe (4 Amerikaner und 1 Australier). Obwohl es sonnig war, war das Wasser doch sehr kalt und der Fluss an manchen Stellen relativ wild (für Wouter konnte es natürlich nicht wild genug sein ;-)); trotzdem hatten wir alle beide riesen Spass – es war ein gelungenes Rafting Abenteuer! Nach dem Raften haben wir uns mit zwei Schweizer Mädels ein Taxi geteilt und sind zum Casa del Arbol gefahren (2640m), wo man mit einer Baumschaukel über den Rand eines Berges schaukeln kann. Was hatten wir ne herrliche Aussicht da oben über das komplette Tal, den Vulkan Tungurahua sowie alle anderen Berge in der Umgebung; und das Schaukeln war natürlich auch mega cool. Nachdem wir noch ein paar Fotos gemacht hatten, sind wir zusammen mit den zwei Schweizerinnen wieder zurück ins Tal gelaufen – kreuz und quer durch Wald und Wälder steil vom Berg herunter gelaufen. Es waren zwei super coole Tage in Baños; morgen früh fahren wir mit dem Bus weiter Richtung Süden, nach Cuenca.

Cuenca (13. – 14. 09. 2016)

Die 7,5 Stunden dauernde Busfahrt nach Cuenca war nicht die allerbeste (Sitze waren nicht super komfortabel, heulende Kinder und ein kaputter Fernseher), aber dafür war sie qua Aussicht eine der schönste die wir bis jetzt hatten. Unterwegs viel verschiedene Landschaften und Berge gesehen, sogar den Chimborazo 6268m, den höchsten Berg der Welt – gemessen vom Mittelpunkt der Erde. Unser Aufenthalt in Cuenca ist nur kurz (1 Nacht); darum haben wir direkt bei Ankunft im Busbahnhof unseren Nachtbus nach Peru für den nächsten Tag gebucht. Richtung spätnachmittag sind wir noch in die Stadt gegangen und wollten Postkarten verschicken; allerdings kostet das Verschicken einer einzigen Postkarte €8,00 – also heben wir uns das lieber für Peru auf ;-). Am nächsten Morgen haben wir auf dem lokalen Markt gefrühstückt (€1,50 für Spiegelei, Brot, Kaffee, frisch gepresster Orangensaft und Käse – prima), danach noch ein Museum für Panamahüte besucht und an einer Führung in der grössten Kathedrale von Cuenca teilgenommen. Nach dem ganzen Touristenkram sind wir wieder zurück zum Hostel gegangen, um für euch unsere Abenteuergeschichten aufzuschreiben. Um 22.00 Uhr geht’s mit dem Nachtbus Richtung Peru.

Weitere Fotos folgen als wir wieder schnelleres Internet haben :-) !!

Grüsse von uns beiden!

1. Margreet:
    6 oktober 2016
    Ik heb weer erg genoten van de de avonturen die jullie beleven !!!
  2. Olga:
    8 oktober 2016
    Dat ziet er super uit! Mooie foto's en lekker actief bezig jullie Geniet ervan!